Læringsverkstedet kan få kjempekrav

Fagforbundet mener det er nødvendig med mer kontroll over barnehagesektoren.

– Jeg blir opprørt av at enkeltpersoner bygger seg opp store formuer på skattefinansierte og foreldrebetalte barnehager og deretter tar med seg pengene til Sveits. Det som opprører meg mest, er at dagens barnehagebarn får et dårligere tilbud, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

25.01.2024 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 25.01.2024

Fagbladet skrev nettopp om hvordan eierne av Lærlingsverkstedet solgte barnehagebygg for 4,25 milliarder og flytta formuen sin til Sveits. Etter kontroll av tre barnehager mener Utdanningsdirektoratet at penger som skulle gått til barna har havnet på avveie.

landsmøtet - Mette Nord
Mette Nord (Foto: Werner Juvik)

Må få konsekvenser

Avsløringene fra Utdanningsdirektoratets undersøkelser må få konsekvenser også for flere, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

– Det er all grunn til å tro at eiere av andre kommersielle barnehagekjeder, ikke kun Læringsverkstedet, også har gjennomført salg av eiendom som har ført til berikelse på bekostning av barnehagetilbudet, sier Nord.

Forbundslederen er redd for hva dette har hatt å si for barnehagetilbudet.

– Ikke nok med at eierne har tappet barnehagene for egenkapital, men de fortsetter å tappe de for penger gjennom alt for høye husleieutgifter til nasjonale og internasjonale selskaper. Barnehagene har mindre penger til bemanning, kompetanseheving og muligheten til å gjøre forbedringer i tilbudet, sier Nord.

Trenger ny barnehagelov

– Dette viser behovet for endringer i barnehageloven som sikrer at eierne ikke kan påføre barnehagene store økonomiske tap. Noen har fått lov til å ha «hjemme alene-fest» alt for lenge, det er på tide at vi tar tilbake kontrollen over barnehagesektoren, sier Nord.

Regjeringa la før jul fram forslag til ny barnehagelov og endringer i styring og finansiering av barnehagesektoren. Fagforbundets leder er fornøyd med at kommunene får et større ansvar.