Fosterforeldre i beredskapshjem i Oslo skal ha rett til tjenestepensjon

Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto. (Foto: Mostphotos)

Fagforbundet mener at lov om pensjonsordning for oppdragstakere skal utvides til også omfatte Oslo kommune. Det betyr at fosterforeldre i beredskapshjem i Oslo også skal omfattes av tjenestepensjonsordningen.

02.01.2024 av Kjetil Edvardsen, advokat i Fagforbundet
Sist oppdatert: 16.01.2024

Fagforbundet har samarbeidet med LO om et felles høringssvar, som straks leveres. Saken er at en tidligere lov av 2010 som anerkjenner tjenestepensjonsordninger for oppdragstakere i statlig beredskapshjem eller spesialisert fosterhjem av departementet nå er foreslått utvidet til også å gjelde tilsvarende arbeidspersoner som arbeider med dette for Oslo kommune. Det omfatter per i dag anslagsvis 50 personer.

Disse har i en årrekke arbeidet med disse tjenestene uten å kunne opparbeide seg rettigheter til tjenestepensjon, noe som har vært en utilsiktet konsekvens av virkeområdet for loven som gjelder de statlige oppdragstakerne.

Fagforbundet avsluttet nettopp en 4 dagers rettssak i Oslo tingrett der vi argumenterer for at de kommunale beredskapsforeldrene er arbeidstakere. Dersom vi har rett i dette, vil ikke denne lovendringen ha noen reell betydning for disse arbeidspersonene. Men dersom Oslo kommune har rett i sitt syn, om at det er adgang til å benytte oppdragstakere fremfor arbeidstakere til dette arbeidet, er lovendringen en viktig forbedring av rettighetsposisjonen til beredskapsforeldrene.

De vil da i det minste fra 1.1.24 opparbeide rett til tjenestepensjon.