Alle norske kommuner skal ha samme tilbud til innbyggerne sine

Kommunenes tilbud skal være likt over hele landet.

Kommunenes tilbud skal være likt over hele landet. (Foto: Mostphotos)

Generalistkommuneprinsippet betyr at alle norske kommuner har samme ansvar for kommunale tjenester og at innbyggerne i kommunen kan påvirke utformingen av tjenestene gjennom lokaldemokratiet. I NOU 2023: 9 ble blant annet generalistkommuneprinsippet vurdert, og utvalget anbefalte fortsatt videreføring av prinsippet.

01.10.2023 av Alexander Berg-Erichsen, rådgiver i Fagforbundet
Sist oppdatert: 17.01.2024

Det mener vi i Fagforbundet er viktig, fordi prinsippet er avgjørende for lik tilgang på å påvirke omfanget av kommunale tjenester, en effektiv tjenesteproduksjon, jevnbyrdig lokaldemokratisk deltakelse og fordeling av makt.

For tillitsvalgte og medlemmer i Fagforbundet ville et brudd med generalistkommuneprinsippet kunne ført til redusert omfang eller kvalitet på det kommunale tjenestetilbudet for innbyggerne i kommuner som ville «mistet» de store kommunale tjenester i lokalsamfunnene sine og komplisert styring av kommunene. Trepartssamarbeidet kunne også blitt svekket gjennom fragmentert oppgavefordeling og større kommunale enheter.

Utvalget kom videre med flere forslag til tiltak å styrke generalistkommuneprinsippet. Hovedforslaget fra flertallet i utvalget var at hovedløsningen på utfordringer i kommunesektoren var sammenslåing av kommuner. Fagforbundet støttet ikke dette og årsaken er at:

• Nordisk forskning om kommunesammenslåing viser at lokaldemokratiet svekkes og at det ikke er økonomisk gevinst ved sammenslåing av tjenester og kommuner, samt at det betydelige direkte og indirekte omstillingskostnader. Dette med sentralisering av kommunale tjenester i de nye kommunesentraene.
  • Tilfredsheten med de største kommunale tjenestene er størst blant de mindre kommunene
  • En risiko for at større kommuner kan gi større press på konkurranseutsetting og privatisering fordi større kommuner eller markeder blir mer lønnsomt for private kommersielle aktører.
  • Særdeles usikkert beslutningsgrunnlaget til flertallet som var Menon publikasjon nr. 46/ 2022

Hvis kommuner ønsker å slå seg sammen må det være etter et lokalt initiativ og et reelt ønske hos innbyggerne i de aktuelle kommunene.

Videre var det flere av tiltakene støttet Fagforbundet som:

• Interkommunalt samarbeid er en god løsning i visse sammenhenger og i hvert fall som motstykke til privatisering, konkurranseutsetting eller indirekte tvangssammenslåing av kommuner
  • At det blir vurdert redusert statlig detaljstyring og at man gjennomgår statens krav om rapportering, omfang av lov- og forskrifter
  • Behovet for tilstrekkelige og forutsigbare økonomiske rammer for kommunene
  • At staten tar en mer aktiv rolle i tilrettelegging av kunnskap og kompetanse til kommunene, og samarbeider med kommunene om tiltak for å nå felles mål som f.eks. digital infrastruktur
  • at det er viktig med en god bolig, utdannings-, nærings- og distriktspolitikk som legger til rette for bosetting, kompetansebygging og verdiskaping i hele landet og at staten har et særskilt fokus på kommunene i Nord-Norge.