Trosser snøkaoset og jobber selv om «alt» er stengt

Det har vært utfordrende for hjemmetjenesten på sørlandet de siste dagene

Det har vært utfordrende for hjemmetjenesten på sørlandet de siste dagene (Foto: Kristiansand kommune)

Det meste har stått stille under uværet på Sørlandet de siste dagene. Men Fagforbundets medlemmer holder hjulene i gang.

04.01.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.01.2024

Enorme snømengder har skapt store problemer en rekke steder i landet denne uka. Sørlandet ble hardt ramma, og spesielt utfordrende har det vært for hjemmetjenesten.

- Det starta på nyttårsaften, først med mildvær og masse nedbør, før snøen og kulda satte inn for fullt på tirsdag. Da kom det enorme mengder snø, forteller Tora Rike som er plasstilllitsvalgt i hjemmetjenesten i Søgne kommune.

Snøen sammen med voldsom vind skapte store problemer for hjemmetjenesten. Med små elbiler som ikke er egna for glatte veier og snø ble det utfordrende å reise ut til alle brukerne.

- Vi måtte avlyse hos flere, og mange ringte selv inn og sa vi ikke trengte å komme. Men alle som måtte få hjelp har fått hjelp, forteller Tora.

Fikk hjelp av beltevogn

Noen plasser var det så utfordrende å nå frem til brukerne, at hjemmetjenesten måtte ha hjelp av sivilforsvarets beltevogn for å nå frem med livsviktige medisiner. Og gleden var stor da hjemmetjenesten kom på besøk.

- Ja, brukerne har vært så glad når vi har kommet frem, så alt i alt har dette gått veldig bra. Selv om vi er mange har satt oss fast med bilene, og vi ofte har vassa opp til livet i snø, forteller Tora.

For selv om jobben har vært tung de siste dagene, har motivasjonen vært på topp. Hjemmetjenesten har trått til langt utover det som kan forventes.

- Det er klart vi er litt stolte av jobben vi har gjort. Vi er en bra gjeng som ønsker å hjelpe, og alle de som har hatt behov for hjelp fra oss, har fått hjelp. Så syns jeg det har vært litt morsomt også, selv om det har vært veldig utfordrende, avslutter Tora.

Fagarbeiderne på SFO holder Presteheia skole i Kristiansand åpen for elevene som trenger det aller mest, selv om skolen i utgangspunktet er stengt på grunn av snøkaoset. Fra venstre: Bente Dahl, Petter Christiansen klausen, Tove Olsen og Bjørn-Rune Malmin. (Foto: Fagforbundet Kristiansand)

SFO holdt åpent

Skolene holder i hovedsak stengt. Samtidig har det vært stans i kollektivtrafikken, og Statens vegvesen og politiet har anbefalt folk å unngå å kjøre hvis de kan.

Men noen må fortsatt på jobb, som fagarbeiderne på Presteheia skole, hvor SFO holder åpent for barn av foreldre med samfunnskritiske jobber. Det har vært en utfordring, forteller plasstillitsvalgt Bjørn-Rune Malmin.

– Det er nesten umulig å komme fram. Selv har jeg tatt taxi til jobb, sier han.

Presteheia skole har vært helt nedsnødd, og ligger slik til at vinden har samla snøen rundt bygget. Det ligger tre meter langs veggene, og minst én meter på taket. Malmin forteller at inngangspartiet måtte graves fram tidlig på morgenen, og at det onsdag bare var måket fram ett inngangsparti til en garderobe.

– Det er ingen branndører som er måket fram. Det har jo vært en risiko. I dag er det to inngangspartier som er gravd fram.

Elevene må holde seg innendørs, ettersom det raser store snømengder fra taket jevnlig. Men det er nok av aktiviteter å finne på med åpen gymsal, avslutter Malmin.