Ny fagskoleutdanning i ernæring på trappene!

ernæringsfagarbeider Anne-Lise Pettersen, hospitaldrift Haukeland universitetssykehus (Foto: Jan Lillehamre / Fagforbundet)

Fra høsten 2024 starter Fagskolen AOF opp det første formelle utdanningstilbudet for matverter og postverter ved norske sykehus. Du kan allerede søke!

19.12.2023
Sist oppdatert: 18.01.2024

Fagforbundet har lenge jobba for å få på plass et utdanningstilbud til matverter og postverter. Yrkesgruppa har selv ønsket dette og flere kjøkkensjefer ved norske sykehus har etterlyst det. Nå har Fagskolen AOF tatt utfordringen og fra høsten 2024 kan de ta imot studenter til studiet «Mat, ernæring og måltider i helse- og omsorgstjenesten» ved flere studiesteder over hele landet.

– Feil- og underernæring er et stort problem i helsetjenestene. Matverter og postverter har en veldig viktig rolle i å sørge for at pasienter, brukere og beboere får i seg nok, næringsrik mat. Veldig bra at vi har fått på plass en utdanning retta mot dem, sier leder i Yrkesseksjon helse og sosial, Iren Mari Luther.

Midt i blinken!

Leder i Faggruppa for ernæring, Erlend Eliassen, har arbeidet med mat i helsetjenesten lenge, blant annet som prosjektleder for Fagforbundet og Pensjonistforbundets samarbeidsprosjekt «Mat og måltider i eldreomsorgen». Han mener denne utdannelsen svarer direkte på utfordringer han har sett i tjenestene.

– Denne utdannelsen er midt i blinken! Vi trenger blandinga av praktisk, matfaglig kompetanse og ernæringskompetanse nært pasienten, og det vil de som tar denne utdannelsen gi, sier Eliassen.

Initiativ nedenfra

Ønsket om en utdanning for matverter ble løftet til det nasjonale styret i Yrkesseksjon helse og sosial, fra Fagforbundet Oslo og matvertene som er organisert i Fagforbundet sykehus og helse Oslo. Yrkesseksjon helse og sosial og faggruppa for ernæring har siden jobbet med dette og Fagskolen AOF tok utfordringen og fikk utdanningen på plass.

Det er allerede mulig å søke via fagskolen AOF på følgende studiesteder:

Oslo: https://www.aof.no/kurs/mat-ernaering-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten/

Tromsø: https://www.aof.no/kurs/mat-ernaering-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten-2/

Trondheim: https://www.aof.no/kurs/mat-ernaering-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten-3/

Hamar: https://www.aof.no/kurs/mat-ernaering-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten-4/

Larvik: https://www.aof.no/kurs/mat-ernaering-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten-5/