Fagforbundet sterkt kritisk til renteøkning

Fagforbundets 5. ordinære landsmøte - Mette Nord og Odd Haldgeir Larsen

Arbeidsfolk må ta regninga for sentralbankens feilslåtte rentepolitikk, mener Fagforbundets nestleder Odd Haldgeir Larsen. – Jeg er bekymra på vegne av medlemmene, som får denne nedslående nyheten midt i førjulstida, sier han.

18.12.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 19.12.2023

Torsdag satte Norges Bank opp styringsrenta nok en gang. På bare to år er renta satt opp fjorten ganger, fra null til 4,5 prosent.

Det overrasket mange. De fleste økonomene så for seg at rentegaloppen nå skulle være over, for økonomien bremser opp og vekstutsiktene i Norge er svakere. Men Norges Bank har de siste to årene vært mer opptatt av få ned prisveksten ved å øke renta.

– Det er arbeidsfolk som bærer byrden ved dyrtid og økte renter. Folk sliter, og da er det siste de trenger enda større kostnader i form av økte renter på for eksempel boliglån, sier Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet.

Han påpeker at arbeidstakere flest har fått mindre å rutte med de siste årene, og at det derfor ikke er deres pengebruk som har bidratt til prisveksten.

Ingen jappetid

Roger Bjørnstad, sjeføkonom i LO, er blant de som ble overrasket over rentehevingen. Han mener prisveksten skyldes internasjonale forhold, ikke folks økonomi her hjemme.

– Dette tyder på at sentralbanken legger stor vekt på umiddelbar inflasjonsutvikling, og tar lite hensyn til norsk økonomi, sier han.

Bjørnstad mener sentralbanken burde tatt mer hensyn til familieøkonomi, produksjon og sysselsetting her i Norge.

– Det er ingen jappetid i Norge som påvirker inflasjonen. Hadde det vært det, så hadde jeg skjønt det. Men det er det ikke, sier han.

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache ga uttrykk for at dette er rentetoppen, og har signalisert at det første rentekuttet kan komme først til høsten.

Bekymra for medlemmene

Fagforbundet mener sentralbanken allerede har gått for langt.

– Jeg er bekymra på vegne av medlemmene, som får denne nedslående nyheten midt i førjulstida. Den aggressive rentepolitikken gjør hverdagen vanskeligere. Det er på tide at sentralbanken begynner å ta større hensyn til folks økonomi, sier Odd Haldgeir Larsen.

Sjeføkonom Roger Bjørnstad mener også at Norges Bank bør ta større hensyn til sysselsettinga, som er på vei ned.

– Vi kan ikke ha det sånn at høyere ledighet blir et virkemiddel mot inflasjon som vi ikke kan gjøre noe med, sier Bjørnstad.