Julehilsen fra Trond

Julehilsen

Julehilsen (Foto: Henriette Eia Erdal)

Det er juletid og 2023 går mot slutten. Jeg vil benytte anledningen til å takke alle våre kjære medlemmer og ønske dere en god jul.

13.12.2023 av Trond Finstad
Sist oppdatert: 15.12.2023

Arbeidslivet er i kontinuerlig endring og arbeidet i yrkesseksjon kontor og administrasjon er preget av dette i 2023. I tillegg har vi hendelser i verden,  både krig på Gazastripen og i Ukraina, som gir oss utfordringer og som krever solidaritet og  medmenneskelighet.

Mandag 11. september var uten tvil en skikkelig blå-mandag. Valgresultatet ga en ny politisk virkelighet i Kommune-Norge. Med en sterk høyreside, vi vil også våre områder bli utsatt for konkurranseutsetting. Nå har vi en jobb å gjøre, slik at vi er klare med gode argumenter for å vinne fram med vårt syn. Om at jobben gjøres best med egen kompetanse og egne ansatte. Vi er godt rusta og er klare for å ta kampen for våre medlemmer.

Våre to største konferanser, Svart økonomikonferansen og eForvaltningskonferansen gikk av stabelen i henholdsvis mars og mai. I anledning de kontoransattes dag 27. april gjennomførte vi også en vellykket konferanse med navnet «Kontoret i endring» der vi løftet opp temaer som omstilling, hjemmekontor og utenforskap i arbeidslivet. Det er viktig å huske at slike arenaer er viktig for verdiskapning og nettverksbygging. Det er i tillegg alltid hyggelig for oss å møte våre medlemmer og ta en prat over en kopp kaffe eller en lunsj.

Hjemmekontor er en blivende trend i arbeidslivet. Dette gir fleksibilitet og stor grad av autonomi for våre medlemmer, men som på den andre siden utfordrer samhandling og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Dette må vi ha med oss i tiden fremover, og sørge for at vi ivaretar begge deler.

Vi har også arbeidet mye med temaer som tillitsreform, egenregi og arbeidslivskriminalitet. Med dagens regjering erfarer vi at det er det enklere for oss å få mer fremgang på våre hjertesaker. Vi er veldig motiverte for å jobbe videre for gode arbeidsforhold for våre medlemmer.

Kunstig intelligens gir oss en ny digital hverdag og vil prege samfunn og arbeidsliv sterkt framover. Her ønsker vi som yrkesseksjon påvirkning, slik at utviklingen kan gå i riktig retning for våre medlemmer og for samfunnet som helhet. Digitalt utenforskap er også en utfordring yrkesseksjonen tar tak i, i tett samarbeid med regjeringen og KS.

Sikkerhetsarbeidet for ansatte i NAV vært prioritert også i år. Jeg har representert Fagforbundet i en styringsgruppe ledet av arbeids- og velferdsdirektoratet, med gjennomgang og tiltak for sikkerheten på NAV. I tillegg har våre tillitsvalgte satt arbeidet med å forhindre vold og trusler på agendaen rundt om i landet. Temaet har vært høyaktuelt for alle våre medlemmer i førstelinja og med innbyggerkontakt.

Men nå er det julehøytid. Jeg vil med dette takk for i år og ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år.

Trond Finstad

Yrkesseksjonsleder

På vegne av styret i Yrkesseksjon kontor og administrasjon