Styreleder Svein Skisland ønsker deg en god jul

julehilsen 2022

julehilsen 2022 (Foto: Mostphotos)

13.12.2023
Sist oppdatert: 12.03.2024

Det lyser i stille grender…..

Jakob Sande kunne få sagt det. Men fem ord skaper han en julestemning så sterk at du både kan kjenne og se den.

Det skjer noe helt spesielt med oss de gode julene hvor vi kan være sammen heime i grenda vår, i ro og fred med mye lys.

Dere fortjener ei god jul, preget av de gode følelsene, alle sammen. For mange har 2023 vært et tøft år. Tror flere av oss opplever det stadig mer krevende og altoppslukende å stå i en topplederjobb. Utfordringene – både de kortsiktige – og ikke minst de langsiktige står i kø. Samtidig er det jo så ekstremt spennende og meningsfullt. Tenk så heldige vi er! Som toppledere har vi en unik mulighet til å være med å prege lokalsamfunnet i by og bygd.

For foreningen har det vært et aktivt år. Vi registrerer med glede mange positive tilbakemeldinger på jobben som juristen vår – Eirin – gjør. Det er dessverre fortsatt slik at mange av våre medlemmer trenger bistand når de kommer opp i krevende situasjoner i forhold til våre arbeidsgivere. Da er det godt å vite at vi har et dyktig og profesjonelt apparat som kan bistå. Det er vår aller viktigste oppgave som fagforening. En annen viktig sak er Topplederprogrammet som nå er inne i en ny runde. Et tvers gjennom kvailitetsprogram som kan anbefales på det varmeste.

Vi opplever videre at vi har god kontakt med sentrale ledd i Fagforbundet. På vår samling for foreningskontakter tidligere i vår hadde vi bl.a. besøk av Mette Nord, Trond Finstad og Lars Erik Flatø. Både den politiske og administrative ledelse gir uttrykk for at vi er en viktig forening og at de setter pris på våre innspill i ulike saker. Sentralt i denne sammenheng er vår tette kontakt med avdeling for politikk og samfunn. I løpet av året har vi gitt innspill til bl.a. store tunge saker som Helsepersonellkommisjonen, Generalistkommunerapporten og utredningen om nytt inntektssystem. Dette i tillegg til det løpende arbeidet med kommuneproposisjon og statsbudsjett. Vi mener at slike innspill er viktige og vi opplever at de blir verdsatt. Jeg vil også oppfordre dere til å være aktive lokalt i disse prosessene. Det er viktig at kommunedirektørstemmen blir synlig, tydelig og klar når store viktige nasjonale saker er på dagsorden i lokalpolitikken.

For mange i vårt land er det krevende tider, renta øker, prisene går kraftig opp og lønningene rekker kortere. Samtidig må vi ikke glemme at vi har det godt her i landet. Vi har fred og velferd og trygghet. Ute i verden er bildet så veldig annerledes. Verden er mer usikker enn på mange tiår. Mange opplever en brutal krigstilstand, klimakrisen blir mer og mer reell og demokratiet er truet. Det er mørke skyer i horisonten.

Da må vi huske at vi har hverandre. Både hjemme og på jobb. Som en protest mot alt det negative rundt oss kan vi rope ut: «Det lyser i stille grender»

God jul alle sammen!

Svein Skisland