Vellykket arkivkonferanse: – Bidrar til yrkesstolthet

Deltakere på Arkivkonferansen 2023

Deltakere på Arkivkonferansen 2023 (Foto: André Haugen/Fagforbundet)

For kort tid siden gikk den årlige arkivkonferansen til Fagforbundet av stabelen. Det er den 15. arkivkonferansen vi har arrangert. Det var mange engasjerte deltakere som samlet seg i Oslo for å få faglig påfyll fra spennende innledere.

30.11.2023 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 08.01.2024

Samler fagmiljøet

Årets arkivkonferanse gikk av stabelen 28. november i Oslo foran en fullsatt sal. Det er nyttig å samle fagmiljøet til en dag med spennende inneledere og nettverksbygging.

Maria Flisen jobber i Lørenskog kommune, og var blant de nesten 70 deltakerne under fagdagen.

– Det var et flott faglig innhold. Og som flere har vært inne på her, så bidrar denne dagen til yrkesstolthet, sier hun.

Et variert program

Den første delen av programmet var i stor grad viet til innlegg om arkivets funksjon i et velfungerende demokrati, med tillit mellom innbyggere og forvaltningen. Statssekretær Gunn Karin Gjul snakket om arkivenes betydning for samfunnet og demokratiet, og vi fikk også besøk av generalsekretær i Transparency International Norge som snakket om hvor viktig arkiv er for å opprettholde tillitten i samfunnet.

– Det er ikke alle som har det samme forholdet til arkiv, og noen tror det bare handler om støvete dokumenter som ikke kommer til anvendelse. Jeg synes spesielt det var fint med perspektivene fra Transparency International om gjennomsiktighet i forvaltningen, forteller Flisen.

– Det er veldig givende med faglig påfyll, og man sitter igjen med mye man kan bruke siden. Det har vært fantastiske forelesere, sier hun.

Vellykket konferanse med engasjerte deltakere

Vi har som mål å legge til rette for at de som jobber med arkiv og dokumentforvaltning får faglig påfyll og mulighet til å dele erfaringer. Det er viktig at vi prater sammen om både mulighetene og utfordringene som blant annet digitalisering fører med seg. Det fikk vi så absolutt til denne dagen, og deltakerne ser allerede fram til neste års arrangement.