Pasientsikkerhetskonferansen 2023

Renate Tårnes leder panelsamtale om fagmiljøenes betydning for å rekruttere og beholde personell.

Fagforbundet og Norsk sykepleierforbund deltok sammen på Pasientsikkerhetskonferansen som ble gjennomført 23. - 24. november på Gardermoen.

28.11.2023 av Ingvar Skjerve
Sist oppdatert: 28.11.2023

Pasientsikkerhetskonferansen er den største årlige fagkonferansen for helsepersonell. Målet for konferansen er færre pasientskader, bedre pasientsikkerhetskultur og varige strukturer for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.

Den er en del av Helsedirektoratets I trygge hender 24-7 prosjekt. Dette prosjektet er forankret i forankret i Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring (2019-2023).

Betydning av fagmiljø for rekruttering

I år hadde Fagforbundet og Norsk Sykepleierforbund en felles sesjon om fagmiljøers betydning for rekruttering av helsepersonell. Kirsten Brubakk, sekretariatsleder for Sykepleiernes Samarbeid i Norden innledet om hvilken rolle gode fagmiljø og arbeidsmiljø spiller for å beholde og rekruttere kvalifisert personell, basert blant annet på sin egen forskning.

Karoline Sol Danielsen, Faghelsefagarbeider ved Barne- og ungdomsklinikken på Haukeland Sykehus, innledet om satsinga på helsefagarbeidere ved Barne- og ungdomsklinikken.

Godt arbeidsmiljø, ledelse og satsing på fag

Etter innledningene ledet Renate Tårnes fra Fagforbundets informasjonsavdeling en panelsamtale, med leder i Yrkesseksjon helse og sosial Iren Luther, nestleder i NSF Gro Lillebø og de to innlederne.

Alle paneldeltakerne var enige om at godt arbeidsmiljø og satsing på fag og ledelse var viktige stikkord. Selv om alle hadde noe forskjellige perspektiver var budskapet om at rekrutteringsutfordringene må tas på alvor på en helt annen måte enn man har gjort til nå, ikke til å ta feil av. Iren vektla dessuten at det er viktig at vi, selv om mye er krevende, klarer å formidle at det å arbeide i helsetjenestene fortsatt er blant de mest givende jobbene du kan ha.

Konferansen sluttet med en apell fra Legeforeningen, Norsk Sykepleierforbund og Fagforbundet.

EPN konferanse 2023
(Foto: Marianne Solem/Fagforbundet)

- Hele laget trenger kompetanse og ledere trenger oppfølging for at vi skal nå målet om færre pasientskader, bedre kultur for pasientenes sikkerhet og lage varige strukturer for sikkerhet og kvalitetsforbedring i helse- og onsorgstjenesten, slo Iren Mari Luther fast.