Fagforbundet krever våpenembargo

FriFagbevegelse 25.11.2034

FriFagbevegelse 25.11.2034 (Foto: Skjermdump)

Israel bomber Gaza med F-35-jagerfly med deler fra ni norske selskaper. FN melder at over 14 000 er drept av bombene siden 7. oktober. To tredjedeler av dem er kvinner og barn. I tillegg er sykehus, ambulanser, FN- skoler, moskeer, kirker og bakerier truffet av bombene, og et stort antall helsepersonell og journalister er drept.

25.11.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 25.11.2023

Fagforbundet har gjennom mange år krevd våpenembargo av Israel. Allerede i I 2012 utga vi i samarbeid med Norsk Folkehjelp rapporten  Norsk våpenhandel og militært samarbeid med Israel skrevet av Alexander Harang.

Dokumenterte brudd på humanitærretten i Gaza

Våpenrapporten ble skrevet da det viste seg at den norske bedriften Chemring Nobel leverte rakettdrivstoffet til den amerikanske raketten Hellfire i tillegg til at panservernraketter M72, produsert av norskeide Nammo Talley i USA, ble benyttet i Gazakrigen 2008/2009 hvor et stort antall sivile ble drept.

Goldstonerapporten, FNs rapport om krigen, slo senere fast at Israel og Hamas var skyldige i krigsforbrytelser og at Israel begikk alvorlige brudd på humanitærretten. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp påpekte at Norge må innføre sluttbrukererklæring også for våre allierte.

Også i 2012- og 2014-krigen ble det begått dokumenterte krigsforbrytelser.

Forsvarssamarbeidet med Israel må avsluttes

– Fagforbundet mener at norske myndigheter og norske selskaper verken bør samarbeide med det israelske militærvesenet eller landets forsvars- og sikkerhetsindustri. Det som nå avdekkes med F-35-jagerflyene som brukes i pågående krig mellom Hamas og Israel viser bare hvorfor det haster med å endre regelverket, sier Svend Morten Voldsrud, medlem i Arbeidsutvalget.

LO-kongressen  vedtok bred våpenembargo mot Israel

Dersom det viser seg at uskyldige har blitt drept samtidig som norske selskaper eller Norge gjennom statlig eierskap tjener på det, så er det er rystende og uakseptabelt, sier Svend Morten Voldsrud.

I 2022 fulgte LO-kongressen etter Fagforbundet og vedtok at LO  skal jobbe for en bred våpenembargo mot Israel.

Les mer i FriFagbevegelse om LOs og Fagforbundets reaksjoner på at norske selskaper leverer deler til F-35 jagerflyene under  pågående krig mellom Hamas og Israel.