Samlet for Palestina i Oslo

Panelsamtale på seminar om Oslo-avtalen 30 år.

Panelsamtale på seminar om Oslo-avtalen 30 år. (Foto: Madeleine Schultz)

Mandag 20. november var Fagforbundet medarrangør på seminaret «From Occupation and War to Freedom and Justice – Israel and Palestine 30 years after the Oslo accords». Seminaret har vært planlagt i lengre tid, men det var til et dystert bakteppe at storsalen i Oslos hovedbibliotek samlet eksperter fra både innland og utland denne uka.

21.11.2023
Sist oppdatert: 15.12.2023

Fagforbundet holdt seminaret sammen med LO, Den norske Kirke og Norsk Folkehjelp. Siden 7. oktober har verdens øyne vært på situasjonen i Midtøsten.

Det var LOs nestleder Steinar Krogstad som åpnet arrangementet. Han var også i Bjørvika like tydelig på arrangørenes standpunkt i denne saken, som det han tidligere har vært:

– Palestinerne har krav på og rett til et land de kan kalle sitt eget og hvor de har krav på fulle rettigheter, uttalte Krogstad i forrige uke.

Nestleder i LO Steinar Krogstad
Nestleder i LO, Steinar Krogstad (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagbevegelsens rolle framover

Det første panelet bestod av Shawan Jabarin, Generalsekretær i den palestinske menneskerettighetsorganisasjonen Al-Haq ( og programdirektør for Human Rights Watch Sari Bashi på videolink. I tillegg til Dr. Alaa Tartir, direktør for Midtøsten og Nord Afrika programmet ved Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).

Panelsamtale med Shawan Jabarin, Sari Bashi (videolink) og Dr. Alaa Tartir.
Panelsamtale med Shawan Jabarin, Sari Bashi (videolink) og Dr. Alaa Tartir. (Foto: Madeleine Schultz)

Jabarin påpekte at det som skjedde den 7.oktober ikke skjedde i et vakuum, og at problemet ligger i mangelen på politisk vilje. Jabarin var opptatt av rettighetsbasert tilnærming til situasjonen og pekte også på fagbevegelsens rolle:

– Fagbevegelsen over hele verden kan spille en viktig rolle i å sørge for at ingen profitterer på dette, sa han.

Også Bashi var opptatt av å peke på rotårsakene til angrepet den 7.oktober, og pekte på nettopp Oslo-avtalen som en del av det. «Retten til å bevege seg fritt ble verre for palestinere etter Oslo» sa Bashi, og understreket også at palestineres rett til å returnere er viktig å løfte fram videre. «Norge bør gjøre det klart at internasjonal lov gjelder overalt».

– Partene involvert i Oslo-prosessen, også Norge, må offentlig innrømme at de feilet, nå må vi komme oss videre, sa Tartir om avtalen.

– Nå er tiden moden for å komme opp med noe nytt.

Smørbrødliste til UD

Senere i seminaret fikk flere av innlederne anledning til å kommentere situasjonen. Blant annet den israelske professoren og akademikeren Neve Gordon, palestinsk-svenske Rula Shadid fra The Palestine Institute for Public Diplomacy (PIPD) og amerikanske Lara Friedman som er presidenten i Foundation for Middle East Peace (FMEP).

Mens Gordon holdt et veldig interessant innlegg om israelsk media og hvordan situasjonen blir framstilt fra deres side, var også Friedman opptatt av å bygge videre på det som tidligere ble sagt:

– Jeg er uenig med dem som sier at det som skjedde den 7.oktober var overraskende. Det var kanskje et sjokk, men det var ingen overraskelse. Det burde ikke være en overraskelse for noen at det ville komme vold fra Gaza. De har vært innesperret i 16 år.

Panelsamtale med statssekretær fra UD Andreas Motzfeldt Kravik.
Panelsamtale med statssekretær fra UD Andreas Motzfeldt Kravik. (Foto: Madeleine Schultz)

Mot slutten av seminaret fikk både noen av de internasjonale gjestene i tillegg til Dr. Jørgen Jensehaugen fra Peace Research Institute Oslo (PRIO), stortingsrepresentant Hege Bae Nyholt (Rødt) og Dr. Mark Taylor (Fafo), mulighet for å utfordre statssekretær fra UD Andreas Motzfeldt Kravik.

Kravik fikk med seg en smørdbrødliste med innspill og konkrete forslag til hvordan Norge og regjeringen kan jobbe for å bedre palestineres rettigheter.