Arbeidsplassbesøk i Tromsø

Arbeidsplassbesøk

Marsvegen barnehage (Foto: Ingri Bjørnevik)

Giovanni Bartiolini fra Fagforbundet Tromsø invitert oss til besøk i Marsvegen barnehage. Dette er en idrettsbarnehage, de vektlegger bevegelsesglede i deres pedagogiske arbeidet. I barnehagen ble vi tatt imot av styrer Barbro Johansen og tillitsvalgt Trine A Gamst.

17.11.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 21.11.2023

Barnehagen har ligger i fine omgivelser i Tomasjord i Tromsø kommune. De ansatte er opptatt av idrett og friluftsliv for å fremme barnas fysiske og psykiske helse.

Vegg-plakat

Liten og ny i barnehagen

De jobber med å få til en god start for både barn og foreldre i barnehagen. De har tilegnet seg kunnskap fra Trondheim kommune, om hvordan barnehagestarten kan bli bedre. Prosjektet i Trondheim fikk navnet Liten og ny i barnehagen.

Medlemmer

Barnehagens nærmiljø

Barnehagen har et godt samarbeid med nærmiljøet rundt barnehagen. De eldste barna kunne anvende både idrettshaller, ski- og turløyper. Barnehagen vektlegger uteaktiviteter så mange av de eldste barna startet sin barnehagedag ute, mens de en annen dag avsluttet dagen ute. Da vi var på besøk så vi mange barn var på skitur rundt i barnehagens uteområdet. Barnehagedagen 2024 skal ha tema kulturarv, om hvordan barnehagen jobber med å inkludere nærmiljøet i det pedagogiske tilbudet

Barnehagedagen 2024

Gutta på skauen

Drøye 2 kilometer fra barnehagen ligger Tromsdalen friluftsområde. Her finner du Freidigtunet, omkranset av flotte skiløyper, turløyper og akebakke for store og små, i en flott og idyllisk eventyrskog. Dette er et område som de eldste barna i barnehagen benytter seg av. Her finner du også Lavvoen.

Mangfold i Marsvegen barnehage

Menn i barnehagen

Vi ble invitert til barnehagen, fordi det nesten er like mange menn som kvinner som jobber i barnehagen. De har siden oppstart hadde et ønske om å ha et likestilt arbeidsplass.

I barnehagen fikk vi møte Kristoffer Fagerkind Falstad og Rudi Holdal, de kunne fortelle at de opplevde seg inkludert og ønsket av alle foreldrene. Når en mann sluttet, var det et ønske fra barnehagen sin side å rekruttere en ny mann i denne stillingen. I barnehagens ledergruppe var det flest menn, noe som gjør at den første foreldrene møter er ofte en mann.

Les også om mangfolg og inkludering i oppvekstsekten

Samisk i barnehagen

Siden barnehagen ligger i Tromsø, har de fokus på det samiske språket og kulturen. I samlingsstunda før vi kom, hadde Kristoffer hatt samisk høytlesning for barnegruppen. I barnehagen kunne vi se det samiske flagget, og samiske barnebøker.

Arctic Pride

November står mangfold på agendaen. Uka vi var på besøk var det Arctic Pride i Tromsø. Noe som også ble markert i barnehagen.  Vi kunne både ser regnbuen og regnbueflagg rundt om i barnehagen. Barna og de voksne skal kunne være seg selv i Tromsø.

I slutten av november går det rykter om at de eldste barna i barnehagen invitere resten av barnehagen til sirkus. Vi venter i spenning om også vi blir invitert