Fikk til drømmetrening for jentelaget

Skaun BK jenter 13 og 14 år sammen med spillere fra Rosenborg Kvinner.

Skaun BK jenter 13 og 14 år sammen med spillere fra Rosenborg Kvinner. (Foto: Renate Tårnes)

Tirsdag samlet Hilde Lill Vaslag, nestleder i Fagforbundet Skaun, Skaun BKs jenter 13 og 14 år laget til drømmetrening med Rosenborg kvinner. Fagforeninga har nettopp inngått et samarbeid med Skaun BK og jentelaget.

07.11.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 09.11.2023

– Motivasjonen vår er at det skal være like muligheter for jenter og gutter uansett om du har lyst til å satse på fotballen eller om du vil ha det artig. Sånn skal det være i fotballen, men og i livet ellers, sier Hilde Lill.

Fagforbundet Skaun har valgt å støtte jentefotballen fordi de ser viktigheten av å ta likestillingskampen både i arbeidslivet og ute på banen.

Nestleder i Fagforbundet Helene Skeibrok og nestleder i Fagforbundet Skaun Hilde-Lill Vaslag sammen med jentelaget. (Foto: Renate Tårnes)

Sjonglerer toppfotball og deltidsjobb

– Din rolle som kaptein er jo på mange måter lik min rolle som tillitsvalgt. Du er den alle kan snakke med og et sted å få støtte og hjelp, sa Hilde Lill til Rosenborg-kapteinen Mali Lilleås Næss.

Det var hun som sammen med medspiller Maria Olsvik som tok turen ut til Skaun for å gi gode råd om teknikk, kosthold og det å nå sine drømmer på fotballbanen.

– Vi snakker om at kvinnefotballen har kommet langt, men den har ikke kommet så langt. Vi har fortsatt en lang vei å gå, sa Mali Lilleås Næss, kaptein på Rosenborg til Fagbladet.

I artikkelen forteller Maria Olsvik om hvordan hun ikke har kunnet leve av fotballen og har måttet sjonglere toppfotballkarriere med deltidsjobb som ingeniør.

– Vi er glad for samarbeidet med Fagforbundet og at vi står sammen i kampen for likestilling både på banen og i arbeidslivet, sa spillerne etter samlinga med jentene.

Gjør seg klar til storoppgjør

Som en del av samarbeidsavtalen har fagforeninga gitt utstyr som vester, drikkeflasker, hårband og fotballer til jentene. I tillegg gis det 10 000 kroner til jentelagets aktiviteter.

Fagforbundet Skaun har også invitert alle jentespillerne i Skaun BK til å bli med inn til Lerkendal Stadion 18. november og den store finalekampen i Toppserien, nemlig oppgjøret mellom Rosenborg og Vålerenga.

– Det er kun to poeng som skiller de to lagene, så det blir en spennende kamp. Forhåpentligvis får vi heiet Rosenborg fram til seier, sier Hilde Lill.