Fagforbundet deltar i arbeidet med ny røykdykkertest

Røykdykkertestenerviktigforbrannfolk

Brann- og redningspersonell må ta årlig test for å godkjennes for røyk- og kjemikaliedykking (Foto: Highandlow)

Det skal lages en ny fysisk test for røyk- og kjemikaliedykking. Fagforbundet er fornøyde med å delta i arbeidet, som skal være klart i juni 2024.

03.11.2023
Sist oppdatert: 03.11.2023

DSB har i samarbeid med Arbeidstilsynet nedsatt en arbeidsgruppe, som skal lage et forslag til et nytt testbatteri for røyk- og kjemikaliedykking. Fagforbundet er representert i arbeidsgruppa med Bjørn Rønning (brannsjef i Værnesregionen brann- og redningstjeneste). Rønning representerte også Fagforbundet i arbeidsgruppa som utarbeidet opptakstester til fagskolestudiet brann, redning og samfunnssikkerhet.

Bjørn Rønning representerer Fagforbundet i arbeidsgruppa som skal utarbeide forslag til fysisk test for røykdykking (Foto: Fagforbundet)

Bakgrunnen for arbeidet er at fagmiljøet har etterspurt en test som er enklere å standardisere enn testene som er opplistet i dagens veiledning. Dessuten er det hensiktsmessig å ha en test som kan benyttes både for ansatte i yrket og for studenter ved brann- og redningsskolen som også skal gjennom røyk- og kjemikaliedykking. Ved at DSB ser kravene til fagskolestudentene og kravene til røykdykking i sammenheng sikres det at det kravene til fagskoleutdanningen samsvarer med de kravene studentene møter i yrket.

Ingunn Reistad Jacobsen er leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet. Hun er svært fornøyd med at arbeidet settes i gang med Fagforbundet representert i arbeidsgruppa.

- Vi har jobbet aktivt med røykdykkerveiledningen siden Arbeidstilsynet gjorde revideringene sist. Vi skrev et omfattende høringssvar i tillegg til at vi hadde flere møter med Arbeidstilsynet. Det ga resultater i form av justeringer. Men så lenge testene er som i dag ser vi at det er vanskelig å få til like tester under like forhold rundt om i etatene.

Ingunn Reistad Jacobsen
Ingunn Reistad Jacobsen (Foto: Birgit Dannenberg)

Du kan lese Fagforbundets høringssvar til veilederen da den ble revidert i 2021 nederst i artikkelen.

Arbeidsgruppa skal etter planen levere forslaget til tester i juni 2024. Mandatet til arbeidsgruppa er å utarbeide forslag til testbatteri med testelementer med enkelte valgmuligheter, som myndighetene og bransjen er omforent om. Testbatteriet skal sikre nødvendig fysisk kapasitet og skal kunne gjennomføres uavhengig av lokasjon.

- Dette er en ekstremt viktig sak for medlemmene våre i brann og redning. Derfor støtter vi initiativet fullt ut. Vi har troen på at det blir et godt resultat når DSB og Arbeidstilsynet skal utarbeide nytt testbatteri i tett samarbeid med fagmiljøet, avslutter Reistad Jacobsen.