Betydningen av god bemanning i barnehagen.

May-Britt Sundal, yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst

May-Britt Sundal, yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst (Foto: Birgit Dannenberg)

Arbeiderpartiets utdanningsfraksjon inviterte aktørene i barnehagesektoren til et møte om bemanningssituasjonen i barnehagene. Fagforbundet setter pris på muligheten til å formidle medlemmenes bekymring: dagens bemanning samsvarer ikke med alle oppgavene som skal løses.

30.10.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 15.11.2023

Fagforbundet er glad for at utdanningsfraksjonen til Arbeiderpartiet har satt bemanningssituasjonen i barnehagene på dagsorden.

Det er viktig at partene i sektoren og partiene på Stortinget kan finne fram til gode løsninger for  framtidas bemanningsutfordringer og hvordan rekrutteringen til sektoren kan bedres.

Når myndighetene vedtar en forpliktende rammeplan for alle barnehager i Norge bør de også sikre forsvarlig bemanning i hele åpningstiden.

Vi registrerer en nedgang i søkertallene  både for å bli barne- og ungdomsarbeider og barnehagelærer.  Denne utviklingen bekymrer oss, sier May Britt Sundal, leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst. Hvis vi vil snu utviklingen må ungdom oppleve barnehagen som en attraktiv arbeidsplass.

Barnehagen - en pedagogisk virksomhet

Rammeplanen sier at barnehagene skal være en pedagogisk virksomhet. Fagforbundet mener det forutsetter kompetent bemanning. Fagforbundet har sammen med myndighetene sikret at alle ansatte skal ha barnehagefaglig grunnkompetanse.  Det er viktig at alle ansatte i barnehagen har en forståelse av barnehagens samfunnsmandat og innholdet i rammeplanen.

Fagforbundet mener at alle må ha tid til å planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sitt pedagogiske arbeid. God barnehagekvalitet handler om antall ansatte og bruken av kompetansen som finnes i personalgruppen. Barnehagen trenger utdannede barne- og ungdomsarbeidere i fagarbeiderstillinger, og utdannede barnehagelærere i pedagogstillinger.

Rammeplanen sier at barnehagen skal være en lærende organisasjon der hele personalet skal reflektere rundt faglige og etiske problemstillinger, oppdatere seg og være tydelige rollemodeller. Dette vil kreve tid og ressurser for å kunne gjennomføre.

Rekruttering

Fagforbundet er opptatt av rekruttering til arbeidet i barnehagene. Det forutsetter at det er bedre samsvar mellom krav til innhold og bemanning. Det er lett å lage nye krav til hva tilbudet i barnehagene skal være, vanskeligere å bevilge mer penger til drift av barnehagen

Alle barn har rett på en trygg barndom!  Dette forutsetter kompetente og trygge ansatte, sier May-Britt Sundal. Bemanningen i barnehagene må kunne gi de ansatte tid og evne til å se og anerkjenne det enkelte barns behov.

Fagforbundet mener det er viktig at personalgruppa i barnehagen speiler mangfoldet i befolkningen. Derfor arbeider vi for å rekruttere og beholde menn til sektoren og til utdanningene.