Arbeidsplassbesøk; Austreim skole

SFO

Arbeidsplassbesøk (Foto: Ingri Bjørnevik)

Fagforbundet ble invitert til Haugesund kommune for å møte medlemmer fra SFO- og skolesektoren

27.10.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 27.10.2023

I Haugesund kommune er skolene inndelt i 10 ulike skolekretser. Fagforbundet fikk onsdag 25 oktober komme på besøk til Austreim for å høre om deres prosjektet Heldagskole.

2 årig heldagskoleprosjekt

Fagforbundet ble ved Austreim skole møtt av rektor Stine Mehammer som presenterte skolen og heldagskoleprosjektet. Haugesund startet høsten 2021 med et to år langt prosjektet om heldagsskole. dette betyr at elevene på 1. til 4. trinn er på skolen fra kl. 08.30 til 15.15, altså to timer lenger daglig. I løpet av skoledagen blir elevene tilbudt leksehjelp, allsidige aktiviteter og ikke minst sunn og næringsrik mat servert av skolens egen kokk, Ewoud.

• Austrheim skole er en 1-7 skole med 440 elever og 60 ansatte.

I forbindelse med prosjektet skal det forskes på resultatene for å se hvordan det påvirker elevene. Dersom pilotprosjektet fører til gode fag- og helsegevinster, kan det godt være at heldagsskole har kommet for å bli.

Fellesskolen

Fagforbundet vil at den norske fellesskolen skal gjøre det mulig for alle elever å fullføre sitt utdanningsløp, og de skal oppleve å bli sett og hørt. Dette vil kreve at skolen har nok ansatte som ser den enkelte. Elevene skal kunne utvikle seg både sosialt og faglig.

Helhetlig skoledag

Fagforbundet deltok fra 2009 til 2012, i prosjektet helhetlig skoledag for å skape god sammenheng mellom skole og SFO. Prosjektet skal utvikle modeller som både skal styrke SFO og bidra til at SFO-aktiviteter kan bygge opp under skolens læringsprosesser og elevenes læring, helse og trivsel.