“Med barnet hele veien” - Barnevernsinstitusjonsutvalget legger frem sin rapport

Iren Luther, leder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Iren Luther, leder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet (Foto: Werner Juvik)

Torsdag 26. Oktober mottok Barne- og familieminister Kjersti Toppe, og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol rapporten fra barnevernsinstitusjonsutvalget. Utvalget foreslår 50 grep for et styrket institusjonstilbud som setter barnets behov i sentrum for tjenestene.

26.10.2023
Sist oppdatert: 06.11.2023

Rapporten ble bestilt med et alvorlig bakteppe. Flere utredninger, rapporter og tilsyn har gjennom årene vist at barn i institusjonsbarnevernet ikke alltid får den oppfølgingen og omsorgen de trenger. Noen ganger har utfallet vært tragisk. Vi har visst en del om utfordringsbildet, men vi har hatt behov for at noen satte seg ned og formulerte konkrete og helhetlige forslag til endring.

Egne kapitler om ansattes arbeidsvilkår

Fagforbundet har hatt god dialog med utvalget underveis i arbeidet, og vi ser at den endelige rapporten inneholder flere spennende forslag. Fagforbundet er spesielt glade for at de ansattes rammebetingelser, kompetanse og opplæring er viet egne kapitler. Vi vet at gode arbeidsbetingelser er avgjørende for å kunne gi tjenester av god kvalitet. Trygge voksne skaper trygge barn.

Fagforbundets styrke er at vi organiserer ansatte i alle tjenestene som møter barn og unge. Barn i institusjonsbarnevernet har gjerne behov for oppfølging fra flere ulike tjenester, og helsetjenesten er en viktig samarbeidspartner for barnevernet. Utvalget har flere forslag som berører helsesektoren, og vi vil jobbe grundig med disse.

50 konkrete forslag til endring

De ansatte i barnevernet går på jobb hver dag for å hjelpe barn og familier som trenger det. Mange opplever å få god hjelp. Det er allikevel alvorlig de gangene vi ikke lykkes. Fagforbundet er derfor glade for at vi nå har fått en helhetlig gjennomgang av institusjonsbarnevernet, og at utvalget har gitt oss 50 konkrete forslag som vil kunne styrke tjenestens muligheter til å møte barn og unges behov.

Se opptak fra rapportlanseringen her:

Les rapporten her: