Har du digital kunnskap, engasjement og elsker IKT i arbeidslivet?

kollokvibilde

kollokvibilde (Foto: gratisbilde)

Bli med i faggruppe IKT – og få mulighet til å diskutere de politiske og faglige sidene ved dette arbeidet.

26.10.2023 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 26.10.2023

IKT-tjenestene er nervesenteret i de fleste virksomheter, også i offentlig sektor. Ny teknologi som kunstig intelligens og økt geopolitisk spenning gjør at personvern og IKT-sikkerhet kommer stadig høyere på dagsorden. I tillegg startes mange digitaliseringsprosesser som trenger riktig kompetanse for å sikre gode digitale tjenester i samfunnet. Digital utenforskap er også et viktig problemområde, hvor brukervennlige digitale tjenester og det å inkludere de ikke-digitale i befolkningen er sentralt.

Hvem leter vi etter?

Vi søker etter deg som arbeider med digitale tjenester til daglig, og kan være med i diskusjoner om hvilken retning digital utvikling bør ha både faglig og politisk. Dette omfatter ansatte på typiske IKT-avdelinger, men også de som arbeider med digital sikkerhet, kommunikasjon og utvikling på ulike administrative nivåer. Digital kompetanse har blitt en integrert del av en rekke ulike arbeidsprosesser, og faggruppen bør gjenspeile denne mangfoldigheten.

Hvorfor bli med i faggruppe?

Du vil blant annet få muligheten til å utforske, debattere og utforme yrkesfaglige argumentasjoner som vil bidra til å påvirke måten vi arbeider på, samt identifisere problem- og satsingsområder som er aktuelle innenfor våre yrkesgrupper. Du blir også en del av et nettverk der vi legger til rette for erfaringsutveksling og systematisk arbeid med aktuelle temaer.

Slik blir du med

Du skriver litt om deg selv og bakgrunnen din og hvorfor du har lyst til å være med. Finn frem en CV og send det samlet til faggrupper@fagforbundet.no. I etterkant vil du bli kontaktet av en i yrkesseksjonen for en samtale pr. tlf. eller digitalt, alt etter hva som passer for deg.

Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med enhetsleder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon, Hege Kristin Traagstad på tlf 95 26 86 01.

Hva skjer på et møte i faggruppene?

I faggruppene vil du bidra til høringer, yrkesfaglig argumentasjon og uttalelser, diskutere aktuelle saker for fagområdet og noen ganger svare på saker/spørsmål som yrkesseksjonsstyret har bedt om innspill på. Faggruppene er et uformelt rådgivende organ som skal sørge for at yrkesseksjonsstyret holdes orientert om utvikling innenfor sitt område.

Hvor mye tid vil det ta?

Møter i faggruppene vil fortrinnsvis være digitale. Antall møter vil være ca. 2-4 per år, men det kan også være behov for hyppigere kontakt når det er hensiktsmessig. Hvis det blir aktuelt med fysiske møter eller deltakelse på seminar, vil utgifter til reise og opphold bli dekket. Du velges for denne årsmøteperioden, det vil si frem til landskonferansen i slutten av 2025.