Vi har vært på høring om statsbudsjettet for 2024

Fra venstre: Cecilie Haga, rådgiver, Marthe Myhr, rådgiver, Iren Luther, leder yrkesseksjon helse og sosial, Heidi Anderssen-Dukes, rådgiver (Foto: Iren Luther)

I disse dager er det statsbudsjetthøringer på Stortinget. Fagforbundet deltok i Familie- og kulturkomiteens høring 19.10, der vi ga innspill til Barne- og familiedepartementets budsjettforslag og Kultur- og likestillingsdepartementets budsjettforslag.

24.10.2023 av Cecilie Haga
Sist oppdatert: 25.10.2023

Budsjettvinner

Forslaget til statsbudsjett fra barne- og familiedepartementet har noen flere gode nyheter for barnevernet. I fjor var vi i høring for å rette opp i dramatiske kutt i det statlige barnevernet. I år kunne vi konstatere at nettopp det statlige barnevernet er en av årets budsjettvinnere.

2023 har vært et krevende år for tjenesten, og vi vet at dette er et etterlengtet løft.

Trenger fotursigbarhet

Samtidig er vi opptatt av at det nå må sikres stabilitet i tjenesten. Vi kan ikke gå fra år til år å lure på om vi får et kutt eller et løft. Det statlige barnevernet skal gjennom en omstilling hvor kommersielle aktører skal fases ut, mens offentlig kapasitet skal bygges opp. Da trenger man forutsigbare rammer som gir rom for faglige prioriteringer.

image2kg2l.png

Det kommunale barnevernet må styrkes

Vi er også opptatt av at det kommunale barnevernet bør styrkes for å følge opp barn, unge og familier på en bedre måte og innfri målene med barnevernsreformen. Slik det er nå har den enkelte ansatte for mange saker, og det er en utfordring når det kommer til å beholde ansatte og rekruttering. Kommunene må kompenseres fullt ut for økte utgifter i forbindelse med reformen.

Fosterhjem

Til slutt oppfordret vi regjeringen og stortinget til å jobbe godt med den kommende stortingsmeldingen om fosterhjem. Her er det varslet at rettighetene og rammene for både fosterbarn og fosterforeldre skal styrkes. Fagforbundet har i mange år jobbet for å bedre fosterforeldres situasjon. Vi har god dialog med poltikerne om dette, og ser frem til meldingen som blir lagt frem neste år.