Ny digitaliseringsminister

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung (Foto: Stortinget)

Karianne Oldernes Tung blir ny digitaliseringsminister. Digitaliserings- og forvaltningsministeren skal være en pådriver for å utvikle nye teknologiske løsninger som skal utvikles nært brukerne. Dermed får Fagforbundet et nytt, viktig kontaktpunkt for gjennomføring av digitaliseringspolitikken.

20.10.2023 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 20.10.2023

Det opprettes også et eget digitaliseringsdepartement. Av praktiske årsaker vil det nye departementet først bli opprettet fra årsskiftet, og fram til da vil Kommunal- og distriktsdepartementet ha to statsråder: kommunal- og distriktsminister Erling Sande og digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung. Gunn Karin Gjul blir statssekretær ved det nye departmentet.

Fagforbundet og Yrkesseksjon kontor og administrasjon har nå et nytt kontaktpunkt for å gjennomføre digitaliseringspolitikken som ble vedtatt på landsmøtet og landskonferansen i fjor. Blant annet ønsker forbundet å sikre en forsvarlig bruk av kunstig intelligens i offentlig sektor, opprettelsen av en nasjonal skyløsning samt medvirkning i digitaliseringsprosesser.

Les mer om vår digitaliseringspoltikk i prinsipp- og handlingsprogrammet til Fagforbundet og hovedlinjene til Yrkesseksjon kontor og administrasjon.