Spesiell hilsen til Fagforbundet

Emily Esimos, vice chairperson i Confederation of Independent Unions in the Public Sector Philippines og Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Renate Tårnes)

– Hadde det ikke vært for Fagforbundet så hadde ikke denne sterke «empowered» kvinnen som snakker foran dere, vært her. Under Public Service International (PSI) sin 31. kongress talte Emily Florida Esimos, vice chairperson i Confederation of Independent Unions in the Public Sector (CIU) om viktigheten av internasjonalt samarbeid mellom fagforeninger og ga en spesiell hilsen til Fagforbundet.

20.10.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 26.10.2023

– CIUs medlemsvekst de siste årene og årene framover kommer av solidariteten og støtten fra likesinnede organisasjonen og spesielt fra våre venner i Fagforbundet som har løftet CIU, sa hun fra kongressens talerstol.

Emily fortalte at samarbeidet betydde mye etter det som hadde vært en vanskelig tid der organisasjonen en av de største organisasjonene for offentlig ansatte, slet med å overleve.

Kjemper for egen forhandlingsrett

Siden 2019 har Fagforbundet samarbeidet med tre forbund i Filippinsk offentlig sektor for å styrke deres tillitsvalgte og samarbeidet dem imellom. Forbundene er CIU, Postal Employees Union of the Philippines (PEUP) og Philippine Independent Public Sector Employees Association (PIPSEA). PIPSEA har det siste året valgt å trekke seg ut av samarbeidet, men uenigheten har ført til splittelse av forbundet og deler er fortsatt igjen i SENTRO og forhåpentligvis inn i det framtidige samlende forbundet for offentlig sektor.

– Det er flott å få møtt Emily og andre samarbeidspartnere på kongressen. Bli oppdatert på deres arbeid og hvordan vi kan gjøre mer sammen for deres arbeidsrettigheter og retten til å organisere seg. Også veldig fint å se hvor mye Fagforbundets internasjonale engasjement faktisk betyr for tillitsvalgte som Emily og at det nytter, sier Mette Nord, leder av Fagforbundet.

Nord besøkte Filippinene i 2019 og møtte både CIU og SENTRO i forbindelse med oppstarten av prosjektet.

Sjette verste landet for arbeidere

Samarbeidsprosjektet skal styrke organisasjonsarbeidet og gi deltakerne økt selvtillit og verktøy i sitt virke som tillitsvalgte ute på arbeidsplassen. Det er også tenkt å fremme samarbeid og samhold mellom de tre organisasjonene i offentlige sektor med sikte på å etablere ett forbund, SENTRO PUBLIKO i landsorganisasjonen SENTRO. På Filippinene har ikke offentlig ansatte muligheten til å forhandle om sine lønns og arbeidsvilkår med arbeidsgiver, og lønna fastsettes gjennom lov. Ved å etablere ett forbund vil styrke offentlig ansattes fagforeninger så de kan ta politiske og faglige kamper for forhandlingsretten og andre rettigheter.

Et tydelig krav fra Fagforbundet har vært at alle aktiviteter og skoleringer skal ha deltakelse av minst 40 prosent kvinner og 10 prosent unge medlemmer.

Global Rights Index kårer hvert år verdens 10 verste land for arbeidere og Filippinene havnet på 6. plass i 2023. Arbeidere og fagforeningsfolk er spesielt utsatt for svartelisting, voldelige angrep, bortføringer og arrestasjoner. Arbeidere møter mange hinder for å danne fagforeninger.