Planer for nasjonal skyløsning offentliggjort

Skytjenester data it ikt

Skytjenester data it ikt (Foto: pixabay)

NSM mener Norge trenger en nasjonal skytjeneste. Manglende kontroll over viktige data og systemer kan svekke statens evne til å levere sentrale offentlige tjenester, og må derfor beskyttes bedre, fastslår NSM i utredningen. Fagforbundet og yrkesseksjon kontor og administrasjon har tidligere programfestet opprettelsen av en nasjonal skytjeneste.

12.10.2023
Sist oppdatert: 12.10.2023

Etter en lang og grundig prosess, som inkluderer en ekstern kvalitetsvurdering, har NSMs innstilling til ny nasjonal skytjeneste blitt offentliggjort.

NSMs anbefaling til Justis- og beredskapsdepartementet

• Å samle, tydeliggjøre og eventuelt styrke dagens krav ved bruk av skytjenester. Å etablere eller styrke en statlig tilsynsmyndighet og rådgivningstjeneste.
  • Å etablere nasjonale skytjenester, som kombinerer en statlig eid og driftet skyløsning på norsk jord underlagt norsk jurisdiksjon, og en skyløsning levert av et fåtall kommersielle virksomheter som skal eie, levere, videreutvikle og drifte disse tjenestene.

Anbefalingen av en kombinert løsning gir ifølge NSM et høyere nivå av nasjonal kontroll og høyere funksjonalitet enn et rent statlig eller kommersielt konsept alene. Fagforbundet ønsker en nasjonal skytjeneste levert ved bruk av egne ansatte i offentlig sektor.

Les mer om konseptvalgutreningen her:  Konseptvalgutredning for nasjonal skytjeneste - Nasjonal sikkerhetsmyndighet (nsm.no)