Vant sak om medleverturnus

Fagforbundet vant omkamp om medleverturnus - nå får ansatte etterbetalt

Fagforbundet vant omkamp om medleverturnus - nå får ansatte etterbetalt (Foto: illustrasjon, Fagforbundet)

Fagforbundet vant fram i Arbeidsretten om at det er nødvendig for en virksomhet å inngå en særavtale med de ansatte hvis de skal jobbe i en såkalt medleverturnus.

11.10.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 11.10.2023

– I praksis betyr dette at en arbeidsgiver i kraft av sin styringsrett ikke kan tre en medleverturnus ned over hodet på de ansatte uten at det er forhandlet med tillitsvalgte og etablert en særavtale, sier spesialrådgiver Arne Løseth i Fagforbundets forhandlingsenhet, til Fagbladet.

Vant omkampen

Medleverforskriften gjør at visse omsorgsvirksomheter ikke trenger å følge arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid.

I 2022 gikk Fagforbundet og LO til sak mot NHO og tre private omsorgsinstitusjoner. Ansatte i disse institusjonene hadde da en arbeidstid gjennomsnittsberegnet til 57 timer i uka. Det er 22 timer mer i gjennomsnitt enn det som er definert i tariffavtalen.

Fagforbundet tapte deler av saken, men gikk en ny runde i retten på at den aktuelle tariffavtalen (NHO 453) må ha en utfyllende særavtale for å kunne jobbe etter medleverforskriften.

Må inngå særavtale

Fagforbundet og LO møtte omsorgsselskapet Ecura Bo og Habilitering AS og NHO Handel og Service. Et flertall i Arbeidsretten ga LO og Fagforbundet medhold i at så lenge selve tariffavtalen ikke inneholder rammer for arbeidstid i en medleverordning, må partene inngå en særavtale om lønns- og arbeidsvilkår som utfyller overenskomsten. Når dette ikke var gjort i Ecura, er medleverordningen i virksomheten i strid med tariffavtalen.

Les mer i Fagbladet