Regjeringa sørger for et stabilt kommunebudsjett og satser på arbeidsfolk

Mette Nord på Stortinget

Årets statsbudsjett sikrer kommunene, reduserer den økonomiske byrden til småbarnsfamilier, gir 500 nye fagskoleplasser og øker fagforeningsfradraget tredje året på rad.

06.10.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 06.10.2023

– Med dette statsbudsjettet prioriterer regjeringa et fortsatt trygt arbeidsliv der flere kommer ut i arbeid, satser på fagarbeidere og letter den økonomiske byrden for folk. Det viktigste for Fagforbundet er et sterkt fellesskap som tar vare på folk, og det bidrar regjeringa til med dette budsjettet, sier leder i Fagforbundet Mette Nord.

Fagforbundet har vært opptatt av at årets statsbudsjett skal sørge for at våre medlemmer ikke møter en vanskeligere hverdag med økte priser og stigende renter. Samtidig som vi styrker sikkerhetsnettene for folk som står utenfor slik at ikke forskjellene øker.

– Det er ute i kommunene folk lever sine liv. Det er der ungene våre går i skole og barnehage, vi alle får helsehjelp og våre eldre får omsorg. Kommunene trenger en trygg og forutsigbar økonomi for å sikre velferdstjenestene vi alle er avhengig av, sier Nord.

– Men vi skulle gjerne sett en skikkelig kompetansepakke for andre ansatte enn lærere i skolen, som barne- og ungdomsarbeidere og miljøarbeidere. Det håper vi kommer på plass i budsjettforhandlingene med SV. Det vil være en viktig anerkjennelse for våre medlemmer som hver dag jobber for en trygg oppvekst for barna våre, sier Nord.

Nord påpeker at det framover vil bli viktig å tilrettelegge for den såkalte y-veien, som gjør det lettere for for eksempel helsefagarbeidere å bli sykepleiere, for å møte de store utfordringene som venter i helsevesenet.

Fagforbundet har fått gjennomslag for sin politikk på flere områder:

• 500 nye fagskoleplasser.
  • Fagforeningsfradraget økes for tredje året på rad
  • 1500 nye sykehjemsplasser. Rammen økes med 300 millioner kroner fra 2,7 til 3 milliarder kroner.
  • Styrke arbeid mot arbeidslivskriminalitet
  • 380 millioner kroner til ungdomsgarantien i Nav.
  • Totalt 1,2 milliarder kroner til satsing på yrkesfag. Ordningen Fagbrev på jobb får en økning på drøyt 23 prosent, til 83,2 millioner.
  • 35 millioner til styrket skolemiljø og bekjempelse av mobbing.
  • Reduserer i barnehageprisene fra 3000 til 2000 kroner i måneden i hele landet, og enda mer i distriktene.
  • Innføring av grunnrenteskatt på landbasert vindkraft.
  • 10 millioner for å øke kompetansen for ansatte i SFO
  • 1,6 milliarder til nye digitaliseringstiltak
  • Statlig barnevern styrkes med 570 millioner, som gir et grunnlag for å fortsette avkommersialiseringen.