Infoskriv om særaldersgrenser

Særaldersgrenser - nå kan du lese deg opp på de nye reglene.

Særaldersgrenser - nå kan du lese deg opp på de nye reglene. (Foto: Mostphotos)

I august ble det enighet om nye pensjonsregler for de med særaldersgrenser, som sikrer en reell mulighet til å gå av med en god pensjon også i framtiden. Fagforbundet har laget et infoskriv hvor du kan lese mer om avtalen og se noen eksempler.

05.10.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 05.10.2023

Mange samfunnskritiske stillinger i ulike tjenesteområder i offentlig sektor har i dag særaldersgrense, som betyr at de har rett til å gå av med pensjon tidligere enn vanlig. Det gjelder jobber som er særlig belastende fysisk eller psykisk, eller der det av sikkerhetshensyn stilles spesielle krav.

I informasjonsskrivet fra Fagforbundet kan du lese mer om avtalen og se noen utvalgte eksempler på hvordan pensjonen kan bli for ulike aldersgrupper. På et senere tidspunkt skal det avtales hvilke grupper som skal ha særaldersgrenser i framtiden.

Last ned Informasjon om ny avtale for de med særaldersgrenser (pdf)

Podkast om den nye avtalen

Her finner du LO Stats podkastepisode om den nye avtalen.