Velferdsstaten står på spill i ny digital strategi

digital bevaring

digital bevaring (Foto: pixabay)

Regjeringen arbeider for tiden med en ny digitaliseringsstrategi. − Hvis vi ikke lykkes vil vi ikke klare å beholde velferdsstaten, og ikke klare å utvikle den videre. Vi vil ikke klare det grønne skiftet og vi vil bli mer sårbare når det gjelder digital sikkerhet, mener topplederen i Digitaliseringsdirektoratet, Frode Danielsen.

05.10.2023
Sist oppdatert: 05.10.2023

Regjeringen har startet arbeidet med en ny nasjonal digitaliseringsstrategi. Strategien skal blant annet stake ut kursen for videre digitalisering av offentlig sektor, legge bedre til rette for næringsrettet digitalisering og ta opp viktige samfunnsspørsmål. Målet er sterkere samordning og utvikling av en helhetlig politikk som går på tvers av offentlig og privat sektor. Strategien skal etter planen være klar i 2024.

Nylig var statlige toppledere samlet for å diskutere strategien. Strukturene må sikre robust finansiering gjennom hele livsløpet til løsningene, også når utgifter og gevinster kommer på tvers av sektorer, mener digitaliseringsdirektoratet.

Fagforbundet vil også gi innspill til strategien.

Les mer her: Ny nasjonal digitaliseringsstrategi - regjeringen.no

Det er et eget kapittel om digitalisering i yrkesseksjon kontor og administrasjons hovedlinjer: yka-hovedlinjer-2022-2025-enkeltsider-ferdig-enkeltsider.pdf (fagforbundet.no)