Kommunal inkasso best drevet med egne ansatte

Tvangssalg kan unngås dersom inkasso gjøres på riktig måte

Tvangssalg kan unngås dersom inkasso gjøres på riktig måte (Foto: Mostphotos)

To prosent av norske husholdninger sliter med å betale skatter og avgifter, blant annet kommunale avgifter. Mange av kommunene bruker kommersielle inkassobyrå til å kreve inn disse avgiftene. Partiet Rødt vil forby dette.

05.10.2023
Sist oppdatert: 05.10.2023

Kommunale avgifter er sikret gjennom såkalt legalpant. Det betyr at dersom du ikke klarer å betale de kommunale avgiftene, har kommunen rett til å kreve boligen din som pant.

Partiet Rødt vil hindre adgangen til bruke komersielle inkassobyrå og begrense adgangen til å tvangsselge boliger på bakgrunn av legalpant i eiendommen. Dersom kommunene driver innkreving selv, vil det bli lettere å få til avtaler som kan hindre tvangssalg.

Les mer her: Rødt: Vil forby kommuner å bruke inkassobyrå – E24

Yrkesseksjon kontor og administrasjon ønsker at kommunale tjenester skal drives med egne ansatte, fremfor å bli satt ut til komersielle aktører:

1.2.1 Fagforbundet Yrkesseksjon kontor og administrasjon skal arbeide
for at offentlige tjenester driftes og utvikles med egne ansatte

1.2.2 Fagforbundet Yrkesseksjon kontor og administrasjon skal bidra til
økt kunnskap om konsekvensene av konkurranseutsetting

Les hovedlinjene til Yrkesseksjon kontor og administrasjon her: yka-hovedlinjer-2022-2025-enkeltsider-ferdig-enkeltsider.pdf (fagforbundet.no)