Advarer mot privatisering: - Kunne blitt katastrofalt

Terje Kjeksli, Henning Borgli og leder for Fagforbundet Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Ingunn Jacobsen, så på skadene etter ekstremværet Hans. (Foto: Lars Helgerud)

Gran kommune var nære på å privatisere tekniske tjenester i kommunen. Det kunne blitt katastrofalt under ekstremværet Hans.

27.09.2023
Sist oppdatert: 28.09.2023

- Det var helt avgjørende at det var lokalkjente som var på jobb da ekstremværet satte inn. Det er lokale forhold vi som har jobba her i årevis veit om, nettopp fordi at vi har den kunnskapen. Vi vet hva som først rammes av kraftig nedbør og hva som må prioriteres, sier Terje Kjeksli i teknisk etat i Gran kommune.

I tillegg forteller han at det er en fordel at de kjenner hverandre godt på tvers av avdelinger i kommunen. Det er lett for Terje å ta en telefon til brannvesenet og be om bistand.

Alle ble kalt inn - ville ikke dra hjem

Da ekstremværet sto på som verst ble det ikke mye hvile på folka i teknisk etat og brann- og redning. Alt av mannskap ble kalt inn, og det ble ført hundrevis av overtidstimer for å sikre innbyggerne. Nå er de tydelige på hva som gjorde at arbeidet tross alt gikk så bra som det gjorde.

- Det er selvsagt at vi har en dedikert og kunnskapsrik gjeng i kommunen. Vi forsøkte jo underveis å få folk til å dra hjem for å hvile, men det nytta ikke. De ville stå i jobb og bidra. Dette til tross for at flere sjøl var ramma med vann i kjeller og andre skader. Men så er var det også helt avgjørende at kommunen driver disse kritiske tjenestene selv, forteller brannmann Henning Borgli.

Skadene fra Hans er tydelig flere steder i kommunen, og er opprydninsgarbeidet fortsatt igang.

Kommunen hadde tidligere vedtatt å privatisere de tekniske tjenestene i kommunen, men takket være iherdig kamp fra lokale tillitsvalgte i Fagforbundet måtte kommunen gå vekk fra planene om privatisering. De ansatte er klare på at det trolig berget lokalsamfunnet fra enda større skader under ekstremværet.

Besøk Gran kommune sammen med Ingunn
Terje Kjeksli (t.v.) er tydelig på at konsekvensen av privatisering betyr dårligere beredskap for innbyggerne i kommunen.

- Når vi får ekstremvær slik som Hans så er vi helt avhengig av folk med lokalkunnskap og korte avstand mellom alle, som vi når vi alle jobber i kommunen.. Vi kjenner hverandre godt, så uavhengig av avdeling så er det bare å plukke opp telefonen og ringe, forteller Borgli.

Leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Ingunn Jacobsen, var imponert over arbeidet under ekstremværet.

- Dette viser viktigheten av at kommunen driver tjenestene selv. Det blir billigere for kommunen og tryggere for innbyggerne. Dette handler om beredskap. Fremover må vi forvente mer ekstremvær som Hans så dette blir bare viktigere, forteller Jacobsen.

Besøk Gran kommune sammen med Ingunn
Det var enorme krefter i sving da Hans herjet. Her er et husene som sto i fare for å rase ut. Heldigvis gikk det bra.