Klarte ikke å mobilisere nok

Bekymret for valgdeltakelsen: Fagforbundets leder, Mette Nord, her avbildet ved oppstart av årets lønnsoppgjør i kommunesektoren. (Foto: Birgit Dannenberg)

Etter valgnederlaget for venstresida mange steder, kommer Høyre til å være i ledelsen i flere av de største byene og i flertallet av norske kommuner. Mette Nord lover at Fagforbundet skal følge nøye med og sikre at Høyre holder valgløftet om at ansatte ikke skal gå ned i lønn. Det er likevel én ting som bekymrer forbundslederen mer.

14.09.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 14.09.2023

– Høyre har lovet en massiv konkurranseutsetting, og det kommer til å bli tøffe tider for våre medlemmer.

Mette Nord er bekymret for medlemmene, men det er også noe annet som gir grunn til bekymring.

Brukte ikke stemmeretten

Fagforbundets leder mener det aller mest nedslående med valget er den lave valgdeltakelsen, som er et stort demokratisk problem.

– Vi vet at fagarbeidere har lavere valgdeltakelse enn akademikere, og at folk med høy lønn stemmer mer enn dem med lavere inntekter. Vi ser også at valgdeltakelsen har vært svært lav i typiske arbeiderstrøk, blant annet i byene. Derfor er det grunn til å tro at mange av Fagforbundets medlemmer ikke har stemt, og at vi ikke har lykkes med å mobilisere våre egne til å bruke stemmeretten.

– Rundt ti prosent av dem med stemmerett i Norge er medlemmer av Fagforbundet. Sammen utgjør vi en formidabel politisk kraft. Derfor må det bli en hovedoppgave for oss å bidra til at medlemmene faktisk bruker stemmeretten i det viktige stortingsvalget om to år.

Skal følge med på Høyresidens valgløfter

Mette Nord på arbeidsplassbesøk i forbindelse med valgkamp.
Mette Nord på arbeidsplassbesøk i forbindelse med valgkamp. (Foto: Renate Tårnes)

Kommunevalget er viktig for mange av Fagforbundets medlemmer. Flere av dem har ikke bare stemt på lokalpolitikere der de bor, men også på sine arbeidsgivere.

- Valgresultatet har gjort det klart at mange av våre medlemmers arbeidsplasser vil påvirkes av en blåere politikk.

Høyresiden gikk til valg på skattekutt og privatisering, og forbundslederen lover at Fagforbundet skal holde høyresiden til de valgløftene de har kommet med i løpet av valgkampen.

Fagforbundet har merket seg at Høyre gjennom hele valgkampen har garantert for at ansatte ikke skal få dårligere lønns- og pensjonsvilkår enn de kommunalt ansatte. Nå forventer vi at Høyre innfrir sine løfter.  Våre tillitsvalgte vil følge nøye med i tida framover for å sikre våre medlemmers lønns og arbeidsvilkår, sier Nord.

Takker for super innsats!

Hun skulle gjerne sett at flere kommuner fikk en ordfører og et flertall med de rødgrønne partiene Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV.

– Samtidig ser vi at oppslutningen rundt høyresiden falt de siste ukene av valgkampen, og det er ikke et stort krav i befolkninga for deres ønske om storstilt privatisering og konkurranseutsetting av velferdstjenestene, understreker Nord.

Både tillitsvalgte og medlemmer har bidratt sterkt til å dra laget mot rødgrønn side opp mot valgdagen:

– Fagforbundets tillitsvalgte har lagt ned mye jobb og en stor innsats i å få medlemmene til å bruke stemmeretten sin. De har reist rundt på arbeidsplasser, tatt ringerunden og arrangert debattmøter. Mange nye og gjenvalgte ordførere har måttet signere ordførerløftet, og nå skal vi følge opp at løftene om bedre bemanning, flere hele faste stillinger og mot privatisering av velferden blir gjennomført, sier forbundslederen.

(saken fortsetter under bildet)

valgkamp 2023
Glimt fra Fagforbundets valgkamp 2023. (Foto: Fagforbundet)

Privatisering og heltid

To viktige temaer for Fagforbundet i årets kommunevalg har vært privatisering og retten til heltid, det er to faktorer som påvirker mange av medlemmenes arbeidsplasser. Det er samtidig to temaer som klart skiller høyre- og venstresiden i politikken og mye av grunnen til at Fagforbundet har stått på for å få rødgrønne styrer på plass.

Men uansett valgresultat skal Fagforbundet fortsette å kjempe for medlemmene.

– Våre tillitsvalgte over hele landet må nå forberede seg på at høyresida vil foreslå kutt og privatisering av de kommunale tjenestene. Dette skal vi kjempe imot. Samtidig er det slik at Høyre gjennom valgkampen har garantert at privatisering og konkurranseutsetting ikke skal føre til dårligere lønn og pensjon for våre medlemmer. Vi skal jobbe knallhardt for at Høyre står ved de garantiene og løftene de har gitt om lønn og pensjon. Hvis ikke de gjør det, har de løyet for velgerne, sier Fagforbundets leder.