Digitalt utenforskap og digital livsglede for eldre

Illustrasjon

Illustrasjon (Foto: Mostphotos)

– Den økende digitale utenforskapen blant den eldre generasjonen er et bekymringsfullt problem som kan føre til sosial isolasjon og ekskludering. En risikoanalyse fra SSB viser at høy alder og sosial status som pensjonist øker sannsynligheten for å oppleve digitalt utenforskap, skriver Stian Depui-Bakke i stiftelsen Livsglede for Eldre i dette debattinnlegget. Yrkesseksjon kontor og administrasjon jobber for å bekjempe digitalt utenforskap.

13.09.2023 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 13.09.2023

Heldigvis har konsepter som blant annet «digivenn» og handlingsplanen fra regjeringen om å øke inkludering i et digitalt samfunn begynt å bane vei for å redusere denne kløften og øke den digitale kompetansen hos eldre. Dette er også med på å forebygge ensomhet, som er et økende folkehelseproblem hos både den yngre og eldre generasjon, skriver forfatteren i dette debattinnlegget på nettstedet Digi.no.

KS og Fagforbundet arrangerte debatt knyttet til digitalt utenforskap under Arendalsuka.

Elin Thygesen inneledet på vegne av Senter for e-helse ved UiA. Senteret deltar i et nordisk forskningsprosjekt hvor de studerer digitalt utenforskap. I prosjektet er de spesielt opptatt av gråsonearbeidet som gjøres av pårørende og (helse)personell som bistår pasienter/innbyggere i digitalt arbeid.

Arrangementet ble avsluttet med panelssamtale hvor arbeidslivets parter, KS, Fagforbundet og Kommunal- og distriksdepartementet, diskuterte digitalt utenforskap og veien videre.

Les mer og se opptak her: Sammen i Arendal mot digitalt utenforskap (fagforbundet.no)

I sine hovedlinjer har Yrkesseksjon kontor og administrasjon programfestet at de ønsker å bekjempe digitalt utenforskap.