-Her er de aller dyktigste i sine felt i arbeid!

Helge Sporsheim.

Helge Sporsheim. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet.no)

Hjelpepleier og nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial, Helge Sporsheim, er en yrkeskonkurranseentusiast. Denne uka er han i Gdańsk for å overvære Yrkes-EM, og følge helsefagarbeiderlærling Emma Straub, den norske Yrkeslandsslagets deltaker i helsearbeiderfaget.

07.09.2023 av Ingvar Skjerve
Sist oppdatert: 07.09.2023

Har du troa på ungdommen, Helge?

– Om du tror norsk ungdom bare legger ut bilder av sixpacken sin på TikTok og lar seg bruke av russebussfirmaer, tar du feil! Denne uka samles dyktige, unge fagfolk til yrkes-EM i Gdańsk i Polen. Unge folk som har brukt tusenvis av timer på bli fryktinngytende gode i faget sitt, drillet på konkurranseregler og forberedt seg på timevis med både nervøs venting og nervepirrende konkurranse. Det norske yrkeslandslaget stiller med 14 deltakere i like mange fag.

Yrkeskonkurranser er for mange et ukjent konsept. Noe man enten aldri har hørt om, eller bare har en vag følelse av hva er. Hva går det egentlig ut på?

– Helt overordnet handler det om faglig dyktig ungdom som konkurrerer om å være best innenfor sitt felt. For helsefag, som står meg nærmest, samles de beste lærlingene i landet for å konkurrere. De får tildelt et sett med forskjellige caser som de må løse, komplett med realistiske rekvisitter og skuespillere. Så får de poeng basert på en masse kriterier, fra hvordan de kommuniserer med pasienten, til hvordan de dokumenterer og hvordan de gjennomfører prosedyrer. Det handler om å håndtere casen på en god og riktig måte, samtidig som man holder seg innenfor tidsfristen.

Hvorfor er Fagforbundet med på dette?

– Det handler jo litt om å rekruttere nok helsepersonell i tida framover. Det er mangel allerede, og vi vet at den kommer til å bli verre. Da må vi sikre at ungdommen velger helsefag, og ser på det som en attraktiv yrkesvei. Gjennom yrkeskonkurransene får de rollemodeller, og de får se hvordan yrket faktisk er i praksis. De går rundt på messeområdet og ser på yrkene og får en demonstrasjon av de absolutt beste i sitt felt. Når de ser en dyktig fagperson som Emma gjøre det hun kan best er jeg sikker på at mange innser at dette har de også lyst til å holde på med.

Emma Straub deltar i yrkes-EM / EuroSkills i Gdansk som helsefagarbeiderlærling. (Foto: Worldskills / Euroskills)

Dette er stort å være med på!

–  Altså dette er som en høytid. Det er høytidelige rammer, med storslått åpning og edsavleggelse, og så dager med konkurranser i et utall fag. Yrkes-EM som pågår nå er også en mulighet til å møte andre fagfolk fra Europa, for å bli kjent og bygge samarbeid. Men det aller viktigste er at det er en fantastisk flott måte å vise fram både våre dyktige ungdommer, men også selve faga. Besøkende kan observere noen av de aller dyktigste i sine felt i arbeid, som jeg tror vil bidra til å inspirere neste generasjons fagfolk.