Omkamp om medleverturnus i Arbeidsretten

Medleverforskriften gjelder blant annet for virksomheter som driver omsorgstilbud for barn plassert i barnevernsinstitusjoner. (Foto: illustrasjon, Fagforbundet)

Fagforbundet og LO kjemper for retten til medbestemmelse hvis arbeidsgivere i omsorgssektoren i NHO ønsker å pålegge ansatte opptil 84 timers arbeidsuke.

05.09.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 11.10.2023

Medleverforskriften gjør at visse omsorgsvirksomheter ikke trenger å følge arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid.

I 2022 gikk Fagforbundet og LO til sak mot NHO og tre private omsorgsinstitusjoner. Ansatte i disse institusjonene hadde da en arbeidstid gjennomsnittsberegnet til 57 timer i uka. Det er 22 timer mer i gjennomsnitt enn det som er definert i tariffavtalen.

Selv om Fagforbundet tapte deler av saken, mener vi det ble klart at man må på den aktuelle tariffavtalen (NHO 453) må ha en utfyllende særavtale for å kunne jobbe etter medleverforskriften.

Det er dette som er stridens kjerne i denne runden. Over tre dager i forrige uke var saken oppe i Arbeidsretten. Nå venter Fagforbundet på domsavsigelsen som kommer 9. oktober.

Det er kompleks problemstilling og en omfattende sak, men spesialrådgiver Arne Løseth  i Forhandlingsenheten mener Fagforbundet har en god sak.

– Vi kjemper for retten til å til ha medbestemmelse på lønn og arbeidstid og at ikke at arbeidsgivere ensidig kan pålegge ansatte å jobbe opp mot 84 timer i uka. Noe annet vil være helt uakseptabelt, sier Løseth.