Stor motstand mot innstramming i offentlighetsloven

Låst mappe, offentlighet

Låst mappe, offentlighet (Foto: Robuart / Mostphotos)

Regjeringen møter stor motstand mot forslaget om å stramme inn på offentlighetsloven. Sjeldent har så mange svart på en høring. Hele 3000 har sendt inn høringssvar og de aller fleste er uenige med regjeringen. Det er vi i Fagforbundet også. Formålet med offentlighetsloven er å legge til rette for at offentlig forvaltning er åpen og gjennomsiktig. Vi mener derfor at lovforslaget er i strid med formålet med offentlighetsloven.

31.08.2023 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 31.08.2023

Justis- og beredskapsdepartementet foreslår at journalinnføringer som gjelder organinterne dokumenter, kan unntas offentlighet - og at disse innføringene ikke trenger å publiseres i offentlige innsynsjournaler.

Legger opp til hemmelighold

I dagens lov kan organinterne dokumenter unntas helt eller delvis fra offentligheten, men det har ikke vært mulig å unnta disse fra selve journalføringen. Det blir det lagt opp til med nytt lovforslag.

Fagforbundet mener at lovforslaget legger opp til hemmelighold av organinterne saksdokumenter. Dette står i kontrast til hvordan vi ønsker at vårt samfunn skal være. Vi ønsker mer åpenhet, ikke mindre.

Konsekvenser for våre demokratiske rettigheter

Lovforslaget vil kunne bidra til mindre åpenhet og dermed også redusere muligheten for å kunne avsløre feil og myndighetsmisbruk i forvaltningen. Hvordan skal vi ettergå beslutninger tatt av det offentlige?

Vi mener at dersom endringene trer i kraft, vil det føre til store konsekvenser både for innsynsretten og menneskers demokratiske rettigheter, samt svekke tillitten til offentlig forvaltning. Offentlig forvaltning i Norge er kjent for å ha høy tillit blant befolkningen. Vi ønsker ikke å gå i feil retning.

Samtidig er det viktig å påpeke at regjeringen selv har hevdet at det skal være mer åpenhet i offentlig forvaltning for å fremme en åpen debatt i befolkningen og samfunnet. I dette lovforslaget foreslår man betydelige innskrenkninger i retten til innsyn. Dette er vi i Fagforbundet kritiske til.