Ingen vil jobbe i privat eldreomsorg i Bergen

Faksimile Bergensavisa

Faksimile Bergensavisa (Foto: Faksimile Bergensavisa)

90 prosent av de som jobber i eldreomsorgen i Bergen ønsker ikke å fortsette hvis arbeidsplassen deres blir privatisert. De vil fortsette å være ansatt i kommunen viser en undersøkelse gjort blant Fagforbundets medlemmer i Bergen.

25.08.2023
Sist oppdatert: 05.09.2023

Hvis Høyre kommer til makta ved årets kommunevalg lover de å privatisere flere sjukehjem. I Bergen har Høyres byrådslederkandidat, Christine Meyer, sagt at de ansatte ved sjukehjemma som blir privatisert kan reserevere seg slik at de kan fortstette å jobbe i kommunen. Svarene fra våre medlemmer er entydige. Det store flertallet ønsker ikke å jobbe for et privat sjukehjem.

Kun en av ti ønsker mer privatisering

I tillegg viser undersøkelsen gjort blant våre medlemmer i eldreomsorgen, at kun en av ti ønsker mer privatisering i byen og sju av ti er imot privatisering av hjemmetjenestene.

– Alle snakker om det. Vi vil ikke bli privatisert, sier Selamawit Gebremariam til Bergensavisen.

Høyre i Bergen lover at de skal privatisere minst to sjukehjem i byen, og at alle nye sjukehjem skal drives av det private. Undersøkelsen Fagforbundet har gjennomført viser at blant våre medlemmer er åtte av ti imot dette.

- Gjennom hele denne valgkampen har jeg lurt på om Høyre bevisst villeder eller bare ikke vet hva de snakker om, når de sier at folk ikke skal tape penger på å bli privatisert. Ingen må komme og fortelle helsefagarbeiderne og assistentene at det å miste retten til avtalefestet pensjon eller uføredekning ikke har konsekvenser for dem. For noen kan dette bety et samlet tap på 1 million kroner, forteller leder i Fagforbundet Bergen, Gunnhild Helle.

For Fagforbundets medlemmer står det mye på spill hvis arbeidsplassen deres blir privatisert. De som blir privatisert vil tape stort både i lønn og penjson. Ansatte over 55 år kan tape så mye som en million i pensjon hvis arbeidsplassen blir privatisert. Dette kommer i tillegg til lavere lønn, enn hva de har i dag.