Høringer om oppdaterte nasjonale planer for helsefaglige fagskoleutdanninger

Illustrasjonsbilde

Illustrasjonsbilde (Foto: Mostphotos)

Nasjonalt fagskoleråd har nå publisert utkast til de nye nasjonale planene for helse- og oppvekstfag.

24.08.2023 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 24.08.2023

Nasjonale planer er veiledende planer som skal gjøre at fagskoleutdanninger holder samme kvalitet og ikke blir for forskjellige fra fagskole til fagskole. Fagskolene skal bruker disse når de utvikler egne studieplaner.

NOKUT, Norsk organ for kvalitet i utdanning, er de som har ansvar for å godkjenne utdanninger i all høyere utdanning, inkludert fagskoler. At de nasjonale planene er veiledende betyr at det er fagskolenes egne studieplaner, som er tilpasset lokale og regionale behov, man søker for godkjenning fra NOKUT på grunnlag av. Det er de enkelte fagskolenes styre som har ansvaret for utvikling og vedlikehold av studieplanene.

De nye nasjonale planene er på høring nå, i tida mellom 21. august og 16. oktober 2023. Nasjonalt fagskoleråd ønsker seg innspill fra mange og har derfor blant annet lagt opp til åpne høringsseminarer. I perioden 15.-28. september 2023 arrangerer direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) åpne innspillseminar til hver plan via Zoom.

Høringsmøtene er åpne og hvem som helst kan sende høringsinnspill. Fagforbundet vil også levere høringssvar og ønsker derfor gjerne tilbakemeldinger fra medlemmer. Send innspill til eskild.hustvedt@fagforbundet.no.

Fag

Utkast

Høringsmøte

Matteknikk

Last ned (PDF)

15. sept kl. 13.00-15.00 på Zoom (påmelding)

Administrasjon (helse)

Last ned (PDF)

22. sept 10.00-12.00 på Zoom (påmelding)

Barsel og barnepleie

Last ned (PDF) (vedlegg (PDF))

21. sept kl. 10.00-12.00 på Zoom (påmelding)

Observasjons- og vurderingskompetanse

Last ned (PDF)

21. sept 13.00-15.00 på Zoom (påmelding)

Veiledning

Last ned (PDF)

27. sept 13.00-15.00 på Zoom (påmelding)

Smittevern og sterilforsyning

Last ned (PDF)

28. sept 10.00-12.00 på Zoom (påmelding)

Mer informasjon om planene finner du på fagskolerådets side om høringsprosessen.