Brukere og ansatte ble flomfast på avlastningssenter

Odd-Haldgeir Larsen med inspeksjonsavdelinga i Lillestrøm kommune

Odd-Haldgeir Larsen med inspeksjonsavdelinga i Lillestrøm kommune (Foto: Madeleine Schultz)

For de ansatte i de flomrammede kommunene ble forrige uke en meget spesiell jobb-uke. Fagforbundets nestleder, Odd-Haldgeir Larsen, tok turen til Lillestrøm for å lodde stemninga nå som det verste er over. Der var det blant annet en barne- og ungdomsarbeider som fikk seg en uventet, første nattevakt.

17.08.2023 av Madeleine Schultz
Sist oppdatert: 17.08.2023

På Asak avlastningssenter i Leirsund bor det rundt 60 barn med ulike avlastningsbehov og de har rundt 100 ansatte. Da uværet kom forrige uke ble både ansatte og brukere flomfaste, men barne- og ungdomsarbeider, Else Thorsen Ensrud, er likevel takknemlig for at det tross alt gikk bra.

Odd-Haldgeir Larsen og Else Ensrud ved Asak avlastningssenter prater om arbeidet under flommen. (Foto: Madeleine Schultz)

Fikk ikke gå hjem

To av kveldsvaktene var egentlig på vei til å vasse over den oversvømte brua for å komme seg hjem, da de fikk beskjed om å snu. De fikk ikke inn noen andre kveldsvakter på grunn av vannet. Else var én av dem som måtte bli på jobb:

– Vi var fem stykker som ble beordra til nattevakt. Jeg har aldri hatt nattevakt før jeg, men det gikk bra det. Det var bare å brette opp ermene, sier Else med et smil.

Ledelsen var veldig gode på oppfølging hele natta gjennom, og hun er glad for at det gikk så bra som det gjorde.

– Vi har jo alt vi trenger her, da. Senger, mat og dusj, tannbørster og til og med godteri har vi! Og det gikk jo fint med brukerne, vi trengte heldigvis ikke noen ambulanse eller noe sånt. Likevel innrømmer hun også at det ble noen spesielle, og lange timer på arbeid den dagen og natta.

Fremdeles bekymring

Lange timer og dager ble det også for de ansatte i vann og avløp. Fagleder i inspeksjon i Lillestrøm kommune, Henning Hauge, møter oss nede ved Leirsund bru. Der har vannstanden sunket betraktelig siden forrige uke. Likevel er folk bekymra.

Odd-Haldgeir Larsen med inspeksjonsavdelinga i Lillestrøm kommune

De signalgule dressene til gutta fra kommunen tiltrekker seg en av naboene i Leirsund, som vil ha dem til å undersøke plassen på andre siden og lurer på om det har vært giftige kjemikalier som rant utover under flommen.

– Vi må nesten sette det på den lange lista, vi skal ta en runde og se litt på de ulike tingene framover, forklarer Henning og betrygger vedkommende om at det ikke har vært noe utslipp av kjemikalier.

Takker kommuneansatte

Nede ved flomvollene i Lillestrøm er mannskapet i ferd med å rydde unna de svære vannpølsene som har blitt brukt til å forsterke vollen under flommen.

Opprydningsarbeid ved Nitelva i Lillestrøm
Opprydningsarbeid ved Nitelva i Lillestrøm (Foto: Madeleine Schultz)

Vannet i Nitelva er i ferd med å justere seg, men det er ingen tvil om at det har blitt lange dager for de ansatte den siste uka. Det gjør inntrykk på nestleder Odd-Haldgeir Larsen:

– Tusen takk for innsatsen! Det har vært meget spesielle forhold den siste tida på Østlandet. Takk til alle dem som har jobba med vann og avløp, de som har stått midt i stormen. Men også takk til alle dere som jobber i skole, helse eller andre deler av offentlig sektor som har hatt en ekstra belastning i disse tider. Dette viser hvor viktig kommunesektoren vår er!