Skal det offentlige bare være leietaker på noen andres datamaskin?

Arendalsuka

Arendalsuka (Foto: Arendalsuka)

Fagforbundet og Attac satt digital suverenitet og offentlige IKT-tjenester på dagsorden under Arendalsuka. "Skal det offentlige bare være leietaker på noen andres datamaskin?" var tittelen på arrangementet.

11.08.2023
Sist oppdatert: 17.08.2023

Digitalisering av samfunnet er i full gang, men er det noen som har kontroll over det? Stadig oftere leser vi om digitaliseringskaos i helsevesenet, bekymrede foreldre, frustrerte lærere og brudd på personvernet.

Optimismen rundt det digitale samfunnet er stor, men trenger virkelig velferdsstaten «disruption» slik Silicon Valley og deres investorer er så glade i? Kan digitale verktøy og skyløsninger eid av amerikanske og kinesiske selskaper sikre offentlige tjenester? Hvilke alternativer finnes, og hva kan vi lære av andre europeiske land?

Fagforbundet og Attac inviterte til en samtale om alternativer til dagens digitaliseringspolitikk.

Kl. 16.00

Velkommen

Trond Finstad, leder i yrkesseksjon kontor og administrasjon, AU i Fagforbundet: Digitalisering eller snikprivatisering?

Vi skal se nærmere på hvordan vi kan sikre at digitalisering av velferdstjenester ikke går på bekostning av arbeidernes rettigheter og demokratisk kontroll.

Diego Marin, styreleder i Attac: veien til en demokratisk digitalisering

Digital suverenitet er avgjørende for å ha demokratisk kontroll. Digitalisering av skole, helsevesen og forvaltning kan ikke skje stykkevis og delt.

Kl. 16.50

Digitalisering i årets lokalvalg, en samtale med lokalpolitikere fra Agder.

Samtale ledes av Axel Fjeldavlil, rådgiver i tankesmien Agenda og tidligere leder og politisk nestleder i Elevorganisasjonen.

AP –  Gro Bråten, fylkesordførerkandidat i Agder.

SV – Mirell Høyer Berntsen førstekandidat til Agders fylkesting.

RØDT – Jon Espen Syversen, ordførerkandidat Arendal.

MDG – Torkil Vederhus, digitaliseringspolitisk talsperson i MDG.