På lag med jentene!

Brønnøysund J16 og J17 deltar sammen på Norway Cup 2023.

Brønnøysund J16 og J17 deltar sammen på Norway Cup 2023. (Foto: Jørn Georg Johansen)

-Jenter og kvinner opplever daglig forskjellsbehandling også på fotballbanen, sier Jørn Georg Johansen som er styreleder i Fagforbundet Brønnøy og Vevelstad. Fagforeningen har inngått en 3-årig samarbeidsavtale med Brønnøysund Idrettslag.

04.08.2023 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 04.08.2023

Motivasjon

Brønnøysund Idrettslag har prioritert jentefotball over en lengre periode. De jobber spesielt med å motivere jenter i alderen 14 - 17 år til å fortsette å spille fotball.

-Det var naturlig for oss å støtte idrettslaget sin satsning på denne aldersgruppen. Derfor har vi inngått 3-årig samarbeidsavtale med Jenter 16 for bidra til en positiv utvikling av jentefotballen i klubben, forteller Jørn Georg Johansen.

Utstyr og økonomisk støtte

Fagforbundet Brønnøy og Vevelstad har bidratt med fotballer, vester, hårbånd og annet utstyr som trengs for jentelaget. I tillegg bidrar de med penger som klubben kan bruke på jentelaget i tre år framover. Idrettslaget forplikter seg til å sette logo på draktene og sørge for at Fagforbundet får profileringsplass på stadion.

Jørn Georg Johansen, styreleder i Fagforbundet Brønnøy og Vevelstad.
Jørn Georg Johansen, styreleder i Fagforbundet Brønnøy og Vevelstad. (Foto: Jørn Georg Johansen)

-Vi er med på Fagforbundets fotballprosjekt fordi vi ser at det er viktig likestillingsarbeid som må gjøres på fotballbanen og som har stor overføringsverdi når disse jentene skal ut i arbeidslivet. Gjennom avtalen Fagforbundet har inngått med Toppserien Kvinner har vi forpliktet oss til å arbeide for å redusere forskjellene, avslutter Jørn Georg Johansen.

Norway Cup

Jentelaget som fagforeningen støtter har deltatt i Norway Cup i sommer,  sammen med laget i aldersklassen over.

I forbindelse med at Brønnøysund Idrettslag sender to jentelag til Norway Cup i år, har de sammen fått en flott artikkel på trykk i Brønnøysund Avis.