#Alle jenter på bana

Fotballer som brukes i Toppserien Kvinner 2023, deles ut til lokale jentelag.

Fotballer som brukes i Toppserien Kvinner 2023, deles ut til lokale jentelag. (Foto: Marianne Solem)

Stig Eivin Meisal er leder for Fagforbundet Ålesund og er opptatt av å støtte lokal jentefotball. Engasjementet har blant annet bidratt til at prosjektet #Alle jenter på bana, har fått mange nye fotballer å bruke denne sommeren.

24.07.2023 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 15.08.2023

Ildsjel

Stig Eivin Meisal er leder av Fagforbundet Ålesund og er opptatt av likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet. Derfor har han tatt initativ til at Fagforbundet Ålesund har blitt med i Fagforbundets fotballprosjekt.

Fagforbundet Ålesund har inngått samarbeid med Spjelkavik IL om å leverer fotballer, vester og andre småting jentene kan ha bruk for på fotballbanen, til prosjektet #Alle jenter på bana.

Leder Fagforbundet Ålesund, Stig Eivin Meisal
Leder Fagforbundet Ålesund, Stig Eivin Meisal (Foto: Privat)

-Vi ønsker å få kvinnefotballen opp på et likt prioriteringsnivå som herrefotballen, og da er dette viktig likestillingsarbeid, sier Stig Eivin Meisal.

Alle jenter på bana

Spjelkavik IL er arrangør av #Alle jenter på bana. Hver onsdag fra 5. juli og gjennom hele sommerferien, kan jenter i alderen 6-17 år i Spjelkavik og omegn spille fotball, være i aktivitet sammen og spise pizza etter  treningsøkta. Det har vært over 400 jenter innom de siste årene og arrangementet har de gjennomført siden 2015. Målet er å få flere jenter til å spille fotball og til å fortsette å spille fotball lengre.

Utdeling av fotballer med lokalavisa tilstede

Da Stig Eivin Meisal skulle dele ut fotballene og annet utsyr til #Alle jenter på bana, fikk han med seg lokalavisa Nytt i Uka. Resultatet ble en fin artikkel som både fikk fram Spjelkavik IL sin satsing på jentefotball og hvorfor Fagforbundet Ålesund engasjerer seg i jentefotball.

Fagforbundets fotballprosjekt

Fotball er den største jente- og kvinneidretten i Norge og i verden. Jenter og kvinner opplever forskjellsbehandling på fotballbanen på samme måte som ellers i arbeidslivet. Fagforbundet og Toppfotball Kvinner samarbeider i kampen for likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet.

Har du og din fagforening lyst til å være med å løfte fram et eller flere lokale jentelag? Klikk på lenken for tips til å komme igang!