Stem mot digitalt utenforskap

Illustrasjon

Illustrasjon (Foto: Mostphotos)

Det bør være en klar politisk oppgave å støtte opp om innbyggerne, slik at alle kan ha nytte av offentlige tjenester i dagens digitale samfunn, skriver Turid Granum, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Innlandet.

06.07.2023 av Turid Granum, yrkesseksjonsleder, kontor og administrasjon i Fagforbundet Innlandet
Sist oppdatert: 06.07.2023

Debattinnlegget ble først publisert på Gudbrandsdølen Dagningen.

Innbyggerne har rett til tilgang til offentlige tjenester, men for mange faller utenfor i et stadig mer digitalisert samfunn. Utviklinga har skapt et skille i befolkninga. Vi oppfordrer deg til å stemme på politikere som ser hele laget, og som vil skape inkluderende IKT-tjenester og bekjempe digitalt utenforskap.

Rundt 19 prosent av befolkninga, spesielt den eldre generasjonen, føler seg utenfor i den digitale kommunikasjonen spesielt med offentlige etater. Dette kan være bruk av kommunens og statlige tjenesters hjemmesider, pålogging til MinHelse, NAV og Altinn, bruk av nettbank, kommunikasjon med fastlege eller lignende.

Dette ble også tydelig da det var rådgivende digital folkeavstemning om Innlandet fylkeskommune skulle videreføres eller oppsplittes til tidligere Hedmark og Oppland fylker. Mange kritiserte den digitale valgordningen, inkludert Likestillings- og diskrimineringsombudet, Pensjonistforbundet og mange flere. Her fikk vi sett hvordan digitalt utenforskap fører til klasseskille og manglende demokrati.

Det bør være en klar politisk oppgave å støtte opp om innbyggerne, slik at alle kan ha nytte av offentlige tjenester i dagens digitale samfunn.

Vet du hva de du skal stemme på ved kommune- og fylkestingsvalget mener om saken? Hvis ikke, spør dem!

Stem for hele laget. Stem mot digitalt utenforskap!