Arbeidsplassbesøk i Årdal

Utdeling av frukt i barnehage

Fagforbundet Årdal (Foto: Ingri Bjørnevik)

Fagforbundet Årdal ved Lene Risløw og Janne Kamilla Høvik inviterte til arbeidsplassbesøk under årets forbundsuke.

03.07.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 03.07.2023

Under årets forbundsuke ble vi invitert til Årdal, for å besøke barnehager.  Årdal kommune har seks kommunale barnehager, fordelt mellom bygdene Øvre Årdal og Årdalstangen (lokalt omtalt som Tangen og Øvre).

Farnes barnehage

Den første barnehagen vi besøkte var Farnes barnehage. Denne barnehage har tre avdelinger, Måne, avdeling for 1 - 2 åringer, Sol avdeling for 2 - 4 åringer, og Stjerna 4-6 åringer. Barnehagen var ny i 1971. Den ligger ikke lang unna Farnes kirke.

Forbundsuka

Haugane barnehage

Den andre barnehagen vi besøkte var Haugane barnehage. Denne barnehagen har to avdelinger og ble åpnet i 1995; Haugtussa avdeling for 1-3 år og Veslefrikk avdeling for 2-6 år.

Begge barnehagene ligger i sentrum av Øvre Årdal. De har kort avstand til både skolen og naturområdet. De ansatte i barnehagene er flinke til å benytte seg av tilbudene.

I begge barnehagene var alle, både barn og ansatte ute. Da vi kom til Årdal på en vakker sommerdag. Fagforbundet Årdal ved fagforeningsleder Lene Risløw og Hovedtillitsvalgt Janne Kamilla Høvik hadde kjøpt med seg frukt og grønnsaker til barnehagen. Gaven ble populært mottatt.

Årdal kommune

I Årdal bur det litt over 5 200 innbyggere fordelt mellom bygdene Øvre og Tangen, men de fleste bor i Øvre.  Folketallet i kommunen har vært synkende de siste årene. Ungdommen vi kom i kontakt med, ønsker kommune vil gjøre det enklere å kunne få egen bolig. Om man vil at ungdommen skal bli, må det legges bedre til rette for en bedre boligpolitikk i kommunen.

Årdal som ligg innerst i verdens nest lengste fjord, Sognefjorden, er en er nasjonalparkkommunen. Kommunen er porten til Jotunheimen fra vest. De tilhører Vestland fylke, grenser i nord og vest til Luster, i øst til Vang og i sør til Lærdal.