Reisebrev fra en bibliotekansatt i Singapore

Tone Larsen Rogne holde foredrag under sitt besøk i Singapore.

Tone Larsen Rogne holde foredrag under sitt besøk i Singapore. (Foto: Privat)

Les Tone Larssen Rogne fra Sølvberget bibliotek og kulturhus sitt reisebrev fra møter i den internasjonale bibliotekforeningen. Kanskje du kan hjelpe henne med å finne bildebøker til den internasjonale skolen i Singapore?

23.06.2023 av Tone Larssen Rogne
Sist oppdatert: 23.06.2023

Singapore er en by med utrolig god mat, rene gater og høflig befolkning. Jeg er så takknemlig for at jeg gjennom Fagforbundets medlemskap i International Federation of Libraries Associations and Institutions (IFLA) har blitt representant i Libraries for Children and Young Adults Section og besøkt byen for vårt midyear meeting.

Delta digitalt på årets IFLA konferanse

På seksjonsmøtene går vi gjennom hva alle arbeidsgruppene i seksjonen driver med og hva som skal skje fremover. Det har nettopp vært valg i IFLA så vi fikk presentert noen nye medlemmer som tas opp og begynner i seksjonen i august. Hvert år arrangerer IFLA sin egen store internasjonale konferanse. I år skal vi til Rotterdam og vår seksjon skal både ha en programpost om barnebøker i hovedprogrammet. I tillegg arrangerer vi en halvdagskonferanse i Haag dagen før om unge menneskers reiser inn i lesing. Du kan faktisk delta digitalt om du ønsker!

IFLA WLIC 2023 Satellite Meeting: Young Children’s Journeys into Reading

Sammen med min svenske kollega foreslo jeg å gjøre mer på ytringsfrihet for barn og unge. Det ble bestemt at vi skulle lage et ekstra nyhetsbrev Banned book week i oktober 2023 der forskjellige synsvinkler blir trukket frem rundt om i verden.

Lese mer om arbeidsgruppene i seksjonen

Holdte foredrag under barnefestival

Asian Festival for Children’s Content (AFCC) ble arrangert fort 14 gang. Jeg og Linn T. Sunne holdt presentasjon på festivalens første dag med rundt 60 publikummere i salen.

Vi snakket om Bærekraftsbiblioteket sammen og tok med fire av bøkene fra boklisten for å vise forskjellig tematikk og litt av bredden vi har i den norske utgaven. I tillegg presenterte Linn Lesersørvis-metoden for barn og jeg et nytt skriveprosjekt på Sølvberget for barn mellom 9 – 13 år som begge gikk under bærekraftsmål nummer fire om god utdanning.

Vi fikk en del spørsmål på hvordan vi jobber for å kunne ha en så tilgjengelig samling for alle også i tematikk og om vi i Norge merket noe til sensur. To av de som spurte var fra Indonesia, og de kunne fortelle at rundt 90 prosent av alle barnebøker hos dem var religiøse i en eller annen form. Det var dermed vanskelig å jobbe for å tilgjengeliggjøre andre typer bildebøker.

Vår moderator Katie Day jobber som skolebibliotekar på en av de internasjonale skolene i Singapore. Hun har vært med å lage en nettside med ulike lister som viser gode bildebøker rundt om i verden.

Oppgave: Har vi noen norske bildebøker, som har tekst, men som er så uttrykksfulle og selvforklarende at de også fungerer uten teksten, slik at de kan kjøpes inn selv om de ikke er oversatt? To skolebibliotekarer på den Internasjonale skolen i Singapore er interessert.

The world through picture books

Vi hadde også vår lille før-lansering av den tredje utgaven av The world through picture books. Librarians favourite books from their country.  Denne utgaven består av 530 bøker fra 57 land på 37 språk inkludert to fysiske utstillinger i Frankrike og Japan.

Katalogen er en god ressurs om dere er på jakt etter gode bildebøker fra andre land til deres samling. Det var slik de hadde plukket ut noen av de norske bøkene på det nyeste biblioteket i Punggul.

Jeg vil gjerne utfordre storby-bibliotekene å se på om vi kan få denne samlingen med bøker til Norge på et tidspunkt!

På gjensyn til neste gang jeg er på reise,

Tone

Les også om de fire bibliotekene Tone besøkte i Singapore!