Fire bibliotek på fire dager

Tone Larssen Rogne og reisefølget i Singapore.

Tone Larssen Rogne og reisefølget i Singapore. (Foto: Private)

Fagforbundets medlemskap i International Federation of Libraries Associations and Institutions (IFLA) gjør at våre medlemmer får reise rundt og oppleve bibliotek i ulike deler av verden. Tone Larssen Rogne fra Sølvberget bibliotek og kulturhus besøkte fire biblioteker på fire dager da hun besøkte Singapore i forbindelse med et møte i organisasjonen.

23.06.2023 av Tone Larssen Rogne
Sist oppdatert: 23.06.2023

Tone skrev et reisebrev fra Singapore der hun fortalte mer om arbeidet i IFLA seksjonen Libraries for Children and Young Adults. Der kan du lese mer om hvordan du digitalt kan følge med på deres halvdagskonferanse om barns reise til lesing.

Her kan du lese mer om Tones erfaringer fra de fire bibliotekene hun rakk å besøke i Singapore.

Nasjonalbibliotek over 8 etasjer

Nasjonalbiblioteket i Singapore holder til i en bygning bestående av 16 etasjer der biblioteket bruker åtte av etasjene. I tillegg finnes et film- og dramasenter i samme bygget. Vi fikk en omvisning i Asian Children Collections og det var utstilling av bøker med folkeeventyr som også viste hvordan eventyrene har vandret rundt i Asia og tatt ulike former etter for eksempel hvilke dyr som befinner seg i de ulike landene.

Nasjonalbiblioteket i Singapore har regionale avdelinger over hele landet samt tilknytning til akademiske og profesjonelle biblioteker. Filialbibliotekene er åpne for allmennheten og består av sirkulerende bibliotek. Nasjonalbiblioteket består også av forskningsbiblioteker, som også er åpne for allmennheten.

Punggul Regional Library

Det nyeste biblioteket i Singapore der første og andre etasje av totalt fem etasjer var for barn og unge. Ekstra lagt til rette for funksjonsnedsettelser. Store gulvflater for rullestol, kunne velge mellom heis eller stor fin rampe. De hadde også laget en egen samling av bøker de kalte Accessible collection som var en samling ment for personer med funksjonsnedsettelser, deres foresatte og samfunn. Hadde både makerspace for tenåringer og voksne over 15 år, men også et eget verksted for de mellom 8 – 15 år der mye av oppgavene gikk på å utvikle egne ideer, teste hypoteser etc. Begge disse rommene var sponset av organisasjoner, mens ansatte var blitt gitt trening i å veilede og hjelpe barna.

Orchard Library

Biblioteket lå midt i den mest luksuriøse handlegaten i Singapore. I kontrast til et travelt område med mye folk var dette biblioteket en rolig oase midt i et kjøpesenter. Library@orchard er et designfokusert offentlig bibliotek, for mennesker som forfølger designinteresser. Design er for alle var slagordet. Fantes også et eget kontor for en kunster til enhver tid for å vise frem hva de jobbet med.

Choa Chu Kang Public Library

Prisbelønt bibliotek med grønn profil der du kan dyrke dine egne grønnsaker. Vi var på besøk en lørdag og da åpent biblioteket kl.11.00. Det var kanskje rundt 50 stykker stående klar for å komme inn. Rett utenfor porten til biblioteket var det et område publikum kunne bruke før selve dørene åpnet. Her kunne en bruke datamaskiner, sittegrupper for lesing og arrangementslokalene lå også her.

Manga-bibliotek

Vi besøkte også et Manga-bibliotek inne i et kjøpesenter. Det var et rom på kanskje 30 kvm med bare Mangabøker. Her var det mye rot i hyllene som vi så var fordi samlingen ble brukt hyppig, mens vi var inne kom det både ungdom og voksne og satte seg ned på puffer og leste litt før de gikk videre og tok med seg også bøker hjem.

Bokanbefalinger gjennom chatbot

Bibliotekene har veldig fokus på bærekraft i både arrangementer og fysiske utstillinger. I Singapore er det bibliotekarene som holder i programpostene i de tilegnete arrangementslokalene. På gulvet har de frivillige eller arbeidstakere på tiltak som har som jobb å hjelpe folk med hvor bøkene er og sette på plass. Det er mye overvåkningskamera i lokalene, og biblioteket har ansatte som følger med på skjermer, men om du trenger en bokanbefaling kan det gjøres på skjermer, chatbot eller gjennomarbeidet flyers som ligger rundt i biblioteket.