Ny barnebykontakt for Fagforbundet Ung

Vebjørn Stigen er ny barnebykontakt for Fagforbundet Ung.

Vebjørn Stigen er ny barnebykontakt for Fagforbundet Ung. (Foto: Privat eie)

Fagforbundet Ungs leder, Jeanette Lea Romslo, har gitt stafettpinnen som barnebykontakt videre til Vebjørn Stigen. Vebjørn (28) er frikjøpt ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Vestfold og Telemark.

15.06.2023
Sist oppdatert: 15.06.2023

Vebjørn har vært fastgiver til barnebyen så lenge han har vært medlem i Fagforbundet.

– Det å være fast giver er viktig for meg fordi det utgjør en forskjell for de menneskene som ikke har så mye. For at vi skal få enda flere bidragsytere må vi bli flinkere til å informere om det, og være synlige, sier Vebjørn.

Fagforbundet Ung fikk sin egen barnebykontakt i slutten av 2021. Ungdomsutvalget ønsket å øke engasjementet rundt barnebyen blant sine medlemmer. Solidaritet er viktig for hele forbundet og også gruppen av medlemmene våre som ofte kan slite med økonomien i sin egen hverdag. Det som er så fint med Fagforbundets SOS-barneby, er at en 100-lapp hver måned kan bidra å gi barn og unge i Huambo en ny start på livet.

Jeanette fikk i fjor selv oppleve at det nytter, da hun var med Fagforbundets delegasjon til Huambo. Barnebyen har tolv SOS-familiehus hvor unger uten omsorgspersoner får et hjem og blir tatt godt tatt vare på av sin SOS-mor. Barnebyens største program foregår i lokalsamfunnene rundt barnebyen.  Eneforsørgere får hjelp til selvhjelp, med fokus på mat, skole, opplæring og mikrolån. 15 000 personer i landsbyene rundt barnebyen har fått tilgang på rent vann

Angola har en svært ung befolkning hvor de fleste er under 30 år. Det er stort behov for å flere skoler og mulighet for inntektsskapende arbeidsplasser. SOS-skolen har 1800 elever, og sikrer at også barn fra lokalsamfunnsprogrammene som mangler Id-kort får plass på skolen. Skolen er offentlig, men barnebyen vår sikrer kvaliteten på skolen ved å betale for flere stillinger for å sikre behovet for forsvarlig bemanning og tilleggsfunksjoner som ikke er vanlig i angolansk skole.

Barnebyen samarbeider også med myndighetene for å gi unge kortvarige yrkesrettede kurs iblant annet svakstrøm, mekanikk, baking og annet.  De er også flinke til å bistå med å finne stipender til høyskoler og universiteter for de unge.

– Vi synes det er viktig at barna i barnebyen får et godt og trygt sted å bo i familiehusene, og at de som vokser opp der får hjelp når de blir ungdommer til å etablere seg og skaffe seg en utdannelse som kan hjelpe de på veien inn i voksenlivet. Hjelp til selvhjelp er viktige nøkler i dette arbeidet, sier Vebjørn Stigen.

Bli fast bidragsyter du også!