Sommeren og de mange små, viktige møtene

Gleder meg til mange soldager i sommer!

Gleder meg til mange soldager i sommer! (Foto: Privat)

I disse korte juni-ukene skal alt «sommeravsluttes» selv om det starter opp igjen om snaue to måneder. For mange, både ansatte og foreldre kan det bli et maraton.

13.06.2023 av May-Britt Sundal, leder Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 23.06.2023

For barn og ungdom kan ukene være fylt av forventning om alt det morsomme som de vet skal skje; sommerleir, ferieturer og masse tid til å gjøre ingenting.

Vemodig å si farvel

Heldigvis får barns behov for gode sommeropplevelser større oppmerksomhet nå enn før. I de fleste kommuner er det sommeraktiviteter, enten i kommunal regi eller i samarbeid med frivillige lag og foreninger. Aktiviteter som er med på å skape gode minner, og kanskje et nytt vennskap eller to.

For de barna og ungdommene som er ferdige på ett trinn og skal videre til noe nytt, er det ekstra spennende. For mange ansatte i barnehage, skole og SFO kan det være litt vemodig å si farvel til de som slutter hos dem. Hvordan vil det gå med dem videre i livet?

Mange har på sommeren sitt første møtet med arbeidslivet

For de litt eldre ungdommene venter kanskje den første sommerjobben, det første møtet med arbeidslivet og med nye og ukjente voksne. Jeg husker godt hvor spennende det var å møte opp første dag. Det er viktig at vi som har vært i arbeidslivet en stund tar godt imot sommervikarene og gir dem en god start. Vi må fortelle om viktigheten av et organisert arbeidsliv. Hvilke plikter og rettigheter har de som unge arbeidstakere.

Noen av dere får kanskje nye kolleger i løpet av sommeren, rett fra skolebenken til og med. Det samme gjelder for disse som for sommervikarene; ta godt imot dem. Sørg for at de får en god start på karrieren og arbeidslivet.

Tilfeldigvis på samme sted en kort stund

Hvem har vel fanget forsommeren bedre enn Hans Børli i diktet Junikveld?

Det siste verset forteller meg noe om å gripe øyeblikket. Ta deg tid til en prat på kjøkkentrammen, med den unge sommervikaren, med kollegaen som er på vei videre i livet eller med den nyutdanna som dukker opp spent første dag. Sommeren er tida for de mange små, men viktige møtene mellom mennesker som tilfeldigvis er på samme sted en kort stund.

Junikveld av Hans Børli

Vi sitter i slørblå junikveld

og svaler oss ute på trammen

og alt vi ser på har dobbelt liv,

fordi vi sanser det sammen.

Se – skogsjøen ligger og skinner rødt

Av sunkne solefalls-riker.

Og blankt som en ting av gammelt sølv

Er skriket som lommen skriker.

Og heggen ved grinda brenner så stilt

Av nykveikte blomsterkvaster

Nå skjelver de kvitt i et pust av vind,

det er som om noe haster…