Mentorprogram for helsefagarbeidere

Første kull helsefagarbeidere som har gjennomført mentorprogrammet i Melhus, Skaun og Midtre Gauldal kommune. (Foto: Fagforbundet)

En gjeng staute trønderske helsefagarbeidere ble nylig de første til å ha gjennomført mentorprogrammet som kommunene Melhus, Skaun og Midtre Gauldal har fått i stand. Helsfagarbeidermentorene er spesialskolerte for å ta seg av nyansatte, og skal sikre trivsel, personlige vekst og faglig forsvarlig profesjonsutøvelse.

09.06.2023 av Ingvar Skjerve
Sist oppdatert: 09.06.2023

Teoretisk kunnskap og praktisk veiledning

Gjennom 10 samlinger i løpet av et skoleår har helsefagarbeiderne fått både teoretisk kunnskap om mentorering og trening i praktiske veiledningsferdigheter, slik at de bedre skal kunne ta seg av de som er nye på avdelingene de jobber på. Fra før har sykepleiere fra de samme kommunene fått samme utdanning og de første sykepleiermentorene var ferdige i mai i 2022.

Viktig å holde på nye ansatte

Marit Løvseth Seehuus, hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i Melhus kommune, forteller at det var de hovedtillitsvalgte i kommunene som først tok initiativ til å få programmet i gang, i samarbeid med AOF.

– Vi hovedtillitsvalgte i kommunene ønsket å få på plass en mentorordning for helsefagarbeiderne, fordi vi vet at det blir mangel på helsepersonell og at det blir ekstra viktig å holde på nye ansatte, sier hun.

– Jeg har fulgt de som har gått mentorprogrammet hele veien. Alle, både de som har tatt opplæringa, tillitsvalgte og arbeidsgiver og kursholder har vært veldig fornøyde, og nå er de kjempeivrige på å komme i gang. Det viktige nå blir at de kommer ut i drift. Vi ønsker at dette deles og spres utover og at flere kommuner tar det i bruk, avslutter Seehuus.

Satser på helsefagarbeidere

En annen som har fulgt prosjektet tett er Oscar Aaslund Hovin i Fagforbundets nasjonale faggruppe for helsefagarbeidere. Hovin er oppvokst i Midtre Gauldal og nå bor i Melhus kommune, hvor han tidligere har jobbet innenfor helse- og velferdstjenestene.

-Jeg ble veldig glad da jeg hørte om dette mentorprogrammet for helsefagarbeidere. Så vidt meg bekjent, er det første gang at noen gjennomfører et mentorprogram retta mot helsefagarbeidere. Som regel er slike program forbeholdt folk høyskole- og universitetsutdannede, men her er det tre kommuner som har gått mot strømmen og valgt å satse på helsefagarbeidere, sier Hovin.