Kunstig intelligens blir tema i ny nasjonal digitaliseringsstrategi

Statsminister Jonas Gahr Støre, her under Fagforbundets landsmøte 2022.

Statsminister Jonas Gahr Støre, her under Fagforbundets landsmøte 2022. (Foto: Werner Juvik)

– Kunstig intelligens krever menneskelig og politisk intelligens, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) da han markerte starten på arbeidet med regjeringens nye nasjonale digitaliseringsstrategi i på NTNU i Trondheim 6. juni.

07.06.2023
Sist oppdatert: 15.06.2023

– Digitaliseringsstrategien skal ikke være et prosjekt for regjeringen alene, men et arbeid der ulike miljøer spiller inn sine råd og deler kunnskap og erfaringer, sier Støre.

Digitaliseringsstrategien, som regjeringen tar sikte på å legge frem neste år, skal stake ut kursen for videre digitalisering av offentlig sektor, legge bedre til rette for næringsrettet digitalisering og ta opp viktige samfunnsspørsmål – som behov for bedre regulering av kunstig intelligens.

Les mer her: Kunstig intelligens blir tema i ny nasjonal digitaliseringsstrategi - regjeringen.no

Fagforbundet vedtok høsten 2022 et eget digitaliserings kapittel i prinsipp- og handlingsprogrammet. I tillegg er hovedlinjene styrende for målsetningene for digitaliseringsområdet for yrkesseksjon kontor- og administrasjon.