Bruk av egne ansatte er ofte det beste alternativet for IKT i kommunene

Leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet, Trond Finstad.

Leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet, Trond Finstad. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Denne uken ble det kjent at en rekke bekymringsmeldinger til barnevernet har blitt slettet. Flere kommuner er rammet. – Private IT-leverandører utgjør ofte en betydelig risiko for kommunene, uttaler yrkesseksjonsleder Trond Finstad.

07.06.2023 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 15.06.2023

VG melder at en teknisk feil i kommunenes datasystem for barnevernet har ført til at bekymringsmeldinger aldri har kommet frem til barnevernet. Visma, som har laget systemet, sier at 244 kommuner bruker integrasjonen feilen lå i.

Bekymringsmeldinger til barnevernet rammet av teknisk svikt – disse kommunene er rammet - VG

–Bruk av eksterne IKT-leverandører utgjør ofte en betydelig risiko for kommunene, uttaler Trond Finstad, leder av yrkesseksjon kontor og administrasjon.

– Jeg håper episoden vi har sett nå med bekymringsmeldinger er et isolert tilfelle og vi er glade for at feilen ble oppdaget. Bruk av egne ansatte er et bedre alternativ i nesten alle tilfeller, både når det gjelder drift og utvikling av IKT-tjenester. Kommunene må styrke sin interne kompetanse, både når det gjelder IKT-drift og utvikling samt når det gjelder anskaffelse og personvern. Det må tas et løft for å rigge kommunal sektor riktig for å sikre gode tjenesteleveranser på det digitale området. Fagforbundet spiller på lag her, for å sikre god offentlige tjenester for innbyggerne.