Sør-Sudan øker innsatsen mot kjønnsbasert vold mot kvinner og barn

Sør-Sudans fungerende utenriksminister, Deng Dau Deng

Sør-Sudans fungerende utenriksminister, Deng Dau Deng (Foto: Skjermdump)

Sør-Sudan er ifølge FN ett av verdens farligste land for barn å vokse opp i. Norge er vertskap for den internasjonale konferansen Protecting Children in Armed Conflict – Our Common Future. I går redegjorde den sør-sudanske fungerende utenriksministeren, Deng Dau Deng, om hvordan landets handlingsplan for beskyttelse av barn skal følges opp i 2023.

06.06.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 07.06.2023

FN har dokumentert gjennom flere år hvordan barn i Sør-Sudan lider og blir misbrukt som en del av væpnet konflikt og nød. Sør-Sudan undertegnet handlingsplanen februar 2020, men iverksettelsen har vært utfordrende på grunn manglende implementering av fredsavtalen. Men siden 2020 har hundrevis av barnesoldater blitt sluppet fri fra væpnet grupper, barns rettigheter og nasjonal lovgivning mot kjønnsbasert vold har blitt styrket.

Deng sa at Sør-Sudan er landet som ble født ut av enorme menneskelige lidelser, inkludert lidelsene til svært små barn som vokser opp i krig.  Handlingsplanen ble en milepæl for Sør-Sudan for å endre politikk og øke forståelsen for behovet for å øke beskyttelsen av barn mot alvorlige krenkelser.

Nasjonal konferanse mot voldtekt og seksualisert vold

I september vil den andre nasjonale konferansen om å avslutte konfliktrelatert voldtekt og seksuell vold mot kvinner og barn gjennomføres. Voldtekt og kjønnsbasert vold har blitt kriminalisert, men dette er kun første trinn i handlingsplanen.  I år fortsetter opplæring av alle menn og kvinner i uniform om kjønnsbasert vold, det settes inn tiltak for å øke kompetansen til henvisningstjenestene og se til at de faktisk er tilgjengelige. Overlevende av seksuell vold skal få mer oppfølging gjennom behandling og rådgivning. Et særskilt fokusområde er etterforskning og straffeforfølgelse av soldater som har utført voldtekt og annen seksualisert vold, avsluttet Deng.

Fagforbundet støtter Norsk Folkehjelps partnere i Sør-Sudan for å styrke kvinners kamp mot kjønnsbasert vold, øke økonomisk selvstendighet og likestilling.

Kontaktinformasjon til Fagforbundets ambassadører for Sør-Sudan:

Jens Christian Berg                 95831160       jens.chr.berg@gmail.com

Beate Karoline Eidissen          40762206       beate.karoline.eidissen@bring.com